C7/2004M Roropassagerarfartyget ISABELLA (FIN) i kollision med torrlastfartyget ROSPIGGEN (SWE) den 30 augusti 2004
Det finska roropassagerarfartyget Isabella var på utgående från
Stadsgårdshamnen (väster om texten ”Saltsjön” i bilaga 1) i Stockholm klockan
samtidigt som det svenska torrlastfartyget Rospiggen var på utgående från
Danvikskanalen.
Bryggan på Isabella var bemannad av befälhavaren och en linjelots.
Fartygets 2:e styrman anlände till bryggan i samband med att händelsen
inträffade. Befälhavaren och linjelotsen satt i stolar vid de manöverplatser
som fanns placerade nära centerlinjen av bryggan (se bilaga 2).
Rospiggens brygga var bemannad av befälhavaren och utkik.
I höjd med Kvarnholmen påbörjade Isabella passage av Rospiggen. Kort
därefter kolliderade fartygen, den 30 augusti 2004 cirka klockan 0755, när
de befann sig i höjd med den prick som fanns belägen väster om
Blockhusuddens fyr.
Kollisionen uppmärksammades inte på Isabella som fortsatte resan.
Rospiggens befälhavare kallade då upp Isabella på VHF och informerade
om händelsen.
Efter att de två befälhavarna hade utväxlat diverse information gick
Rospiggen till varv för reparation av sina skador medan Isabella fortsatte
sin resa till Mariehamn.
Isabellas skador inskränkte sig till färgavskrap.
Rospiggen fick skador på babords lanterneställ, styrhustaket, två
radarantenner, mast, skorsten, antenner och signallanternor. En mindre båt
med tillhörande dävertarrangemang skadades också. Fartygets
automatstyrning och två GPS:er fick skador och slogs ut vid händelsen.
Orsak till händelsen var brister i utkiksrutiner. På Isabella saknades utkik
och på Rospiggen hölls inte utkik akterut.
Bidragande orsak var att Isabella överskred gällande fartbegränsning och
att man inte tillräckligt noggrant följde upp passagen av Rospiggen.
Sjöfartsinspektionen från Sverige har gjort den här undersökningen. Ledande utredare Martti Heikkilä från finska Centralen för undersökning av olyckor
har deltagit som observatör i olycksutredningen.
C7/2004M Rapport (pdf, 0.72 Mt)
Publicerad 30.4.2004