B2/2004M Pusher HERAKLES och pråm BULK, nödsituation och sjunkande på Bottenhavet 2.–3.3.2004
Rederiet Alfons Håkans Ab meddelade den 2.3.2004 kl. 15.51 till Åbo sjöräddningscentral att fartygskombinationen HERAKLES-BULK hade problem på Ålands hav cirka 20 sjömil norr om Märkets fyr. Fartyget var på väg från Oxelösund, Sverige till Kvarken. Befälhavaren hade berättat för rederiet att omständigheterna är nedisande och att kombinationen inte klarar av att ta sig fram i rådande sjögång och vindförhållanden. Sjögången förorsakade att stänkvatten kom in i pråmens lastutrymme och senare misstänkte befälhavaren att kombinationen var i fara att kantra. Sjöräddningscentralen inledde behandlingen av fallet så som en nödsituation. Fartygets besättning räddades i två etapper, de första lämnade skeppet med finländsk helikopter och resten evakuerades med en finländsk och en svensk helikopter den 3.3 kl. 00.30. Kombinationen sjönk snabbt efter detta vid grundet vid Grundkallens fyr varvid fartyget bröts midskepps. Största delen av oljan ombord på fartygskombinationen rann ut i havet.
Pusher-barge ekipagets felande huvudmotorer förorsakade att fartygskombinationen tappade styrförmågan och drev på grund och förliste. Enligt undersökningskommissionens uppfattning förorsakade de svåra väderleksförhållandena att båda huvudmotorerna tappade märkbart effekt.
Beslutet att fortsätta att styra fartyget mot Bottenhavet i rådande och prognostiserade väderleksförhållanden var en följd av den svaga uppbyggnaden av beslutsfattandets stödfunktioner, bristande direktiv, bristfälliga BRM-praxis och beslutsfattarens tillstånd av vakenhet.
I utredningarna framkom att fartygets och rederiets praxis inte till alla delar motsvarade rederiets direktiv, och att strukturen som systemet för säkerhetsledningen hade inte bidrog till borttagandet av riskerna inom verksamheten.
Räddningsmyndigheterna handlade tacknämligt trots att fartyget inte sände något internationellt nödmeddelande eller nödanrop. Fartygskombinationens räddningsutrustning var i de rådande förhållandena i huvudsak oduglig, men räddningsdräkterna visade sig vara oersättliga.
Undersökningskommissionen rekommenderar att myndigheterna vid planering och besiktning av fartygskombinationer fäster uppmärksamhet i synnerhet gällande kopplingsmekanismernas och räddningsutrustningens funktionsduglighet under svåra förhållanden. Därtill rekommenderar undersökningskommissionen att rederiet specificerar ruttplaneringsdirektiven, avvikelserapporteringen och samarbetet på kommandobryggan i sitt system för säkerhetsledningen.
B2/2004M Rapport (pdf, 1.85 Mt)
Publicerad 2.3.2004