Tillbud med lotsbåt L 243 söder om Orrengrund 1.12.2024
Händelser
Lotsbåten L243 var på väg för att hämta en lots från fartyget MV Elbwind (CY) den 1 december 2024. I väntan på att lotsen skulle hämtas följde L 243 efter Elbwind och höll sig bakom fartyget. Tillbudet uppstod när Elbwind efter att lotsningen avslutats inledde en plötslig sväng till vänster på lotsens begäran. Till följd av detta hamnade den närliggande lotsbåten L 243 i Elbwinds svallvågor. Svängen överraskade lotsbåtens befälhavare, som försökte väja för fartyget till babord. Då ledde de kraftiga virvlarna som Elbwinds sväng orsakat samt användningen av motorerna på L 243 för att kraftfullt ta sig framåt samtidigt som rodret svängdes till babord till att L 243 började kränga påtagligt. Lotsbåtens befälhavare fick kontroll över situationen genom att slå full back i maskinerna och svänga rodret till mitten, vilket ökade avståndet till det svängande fartyget.
Efter händelsen närmade sig lotsbåten Elbwind på nytt och lotsen kunde säkert ta sig ombord på båten. Varken fartygets besättning eller lotsen som höll på att lämna kommandobryggan observerade det tillbud som uppstod.
Finnpilot gjorde en anmälan om tillbudet och inledde en intern utredning. Olycksutredningscentralen fick information om händelsen den 5 december 2024.
Bakgrundsuppgifter
Före avfärden från Mussalö hamn diskuterade MV Elbwinds befälhavare och lotsen var lotsstegen skulle placeras. På grund av vind- och vågförhållandena beslöt man att placera lotsstegen på fartygets babord sida. Lotsen förmedlade denna information till besättningen på lotsbåten.
Riskerna med kraftig strömning bakom ett plötsligt svängande fartyg är ett allmänt känt fenomen. Detta behandlas även i Finnpilots säkerhetshandbok, som innehåller anvisningar om hur lotsbåtar ska agera när de ska passera kölvattnet samt om att man ska hålla säkerhetsavstånd i samband med att lotsar lämnas och hämtas. Kölvattnet ska vid behov passeras så vinkelrätt som möjligt och säkerhetsavståndet till fartygets akter ska i regel vara minst 100 meter.

I säkerhetshandboken behandlas lotsbåtens agerande vid sidan av fartyg främst med tanke på att lotsen ska kunna förflytta sig på ett säkert sätt, men anvisningarna om hur fartyget och lotsbåten kan närma sig varandra på ett säkert sätt får mindre uppmärksamhet. Enligt handboken avgör lotsbåtens befälhavare om det är säkert att köra båten till sidan av fartyget.
Kommunikationen mellan fartyget, lotsen och fartygstrafikservicen sker på engelska. Detta gemensamma språk möjliggör bland annat omedelbart informationsutbyte mellan fartyget och lotsbåten under den period då lotsen håller på att förflytta sig från kommandobryggan till lotsstegen på däck.
Observationer
Lotsbåten får inte hamna för nära verkningsområdet för fartygets kölvatten när den gör sig redo att lämna eller hämta en lots, och därför betonar Olycksutredningscentralen betydelsen av tillräckliga säkerhetsavstånd.
Finnpilots säkerhetshandbok betonar lotsens kommunikation med fartyget och lotsbåten om att lotsbåten ska förflytta sig till sidan av fartyget. I handboken fastställs inte närmare vilka faktorer som påverkar lotsbåtens befälhavares beslut om tidpunkten för när fartyget ska börja förflytta sig mot sidan av fartyget och hur det ska säkerställas. En förutsättning för att lotsbåten ska kunna förflytta sig säkert är att besättningen på fartygets kommandobrygga, lotsen och lotsbåtens befälhavare har gemensam förståelse för tidpunkten när aktiviteterna inleds under de rådande förhållandena.
Olycksutredningscentralen betonar betydelsen av tydlig kommunikation och ett gemensamt språk mellan fartyget, lotsen och lotsbåten.
Mer information:
Ledande utredare Risto Haimila, tfn. 02951 50730, e-post: fö[email protected]
Publicerad 11.2.2025