GRANSKNING AV INSJÖPASSAGERARFARTYGET SILVER MOONS GRUNDSTÖTNING I PYHÄJÄRVI 24.11.2023

HÄNDELSER
Katamaran-passagerarfartyget Silver Moon, som opereras av Hopealinjat Oy, avgick för en beställningskryssning den 24 november 2023 klockan 18.00. Fartyget hade cirka 100 passagerare och en besättning på 7 personer. Avsikten var att fartyget skulle kryssa i Pyhäjärvi i tre timmar. Halvvägs längs rutten körde fartyget under broarna vid Rajasalmi och efter att ha vänt om styrde fartyget tillbaka mot sin egen kajplats vid Laukontori längs den sydligare farleden.

Kryssningsförhållandena var utmanande. Det var mörkt och tidvis förekom ett tätt snöfall. Dessutom blåste hård vind från nordost. På grund av förhållandena hade rederiet kallat in en person med befälsbehörighet som tilläggspersonal.

Olyckan inträffade under resans andra hälft, efter att fartyget hade hamnat vid farledens södra del. Vid Virkaniemi udde finns en sten under ytan, vilken har märkts ut på sjökortet. På olyckskvällen navigerade befälhavaren visuellt utgående från landmärken och använde kartplottern som hjälp. Befälhavaren använde strålkastare för att lokalisera landmärken. Befälhavaren använde inte radar som stöd för navigeringen. Vid olyckstidpunkten befann sig två utkiker i styrhytten, av vilka den ena var en person med befälsbehörighet. Utkikerna hade i synnerhet till uppgift att försöka upptäcka nätmärken.

Befälhavaren upptäckte att fartyget drev mot höger i färdriktningen på grund av vindens inverkan och försökte korrigera kursen åtskilliga gånger, men justerade inte fartygets hastighet. Varken befälhavaren eller utkikerna upptäckte dock nordprick norr om Virkaniemi innan fartyget körde på grund. Efter grundstötningen kontrollerade däcksmännen som fungerat som utkiker fartyget för läckage. Inga läckage upptäcktes under kontrollen. Efter att detta säkerställts ringde den ena utkiken nödcentralen och larmade om en sjöolycka. I larmet framkom att fartyget inte riskerade att sjunka och att inga människor hade skadats. Nödcentralen gav räddningsuppdraget till räddningsverket i Birkaland.

Räddningsverket i Birkaland larmade sitt enda täckta fartyg som ännu var i vattnet till uppdraget. Det kalla vädret, vinden och mörkret försvårade evakueringen av passagerare. Dessutom befann sig de evakuerade på en julfestkryssning, vilket påverkade deras klädsel. Räddningsverkets båt hade rum för tio passagerare åt gången. Därför gick evakueringen ganska långsamt, eftersom båten måste köra många gånger fram och tillbaka mellan fartyget och småbåtshamnen i Turri. Från Turri transporterades passagerarna med bussar till Tammerfors centrum. Av säkerhetsskäl beslutade rederiet att byta ut fartygets besättning för flytten av fartyget till kajen vid Laukontori.


Bild 1. Olycksområdet. Grundet som Silver Moon körde på har markerats med rött. (Bild: Suomi.fi kartor, anteckningar Otkes)

BAKGRUNDSINFORMATION
Suomen hopealinja Oy är Finlands största insjöpassagerarrederi. Rederiet ägs av Tammerfors stad och transporterar varje år över 100 000 passagerare på sjöarna Näsijärvi och Pyhäjärvi. Suomen hopealinja Oy opererar sammanlagt sex fartyg och har beroende på säsongen cirka tjugo anställda. Rederiets fartyg trafikerar i Pyhäjärvi ända tills isen lägger sig.

Silver Moon är ett passagerarfartyg med katamaranskrov som byggdes 1996. Fartyget kan ta högst 200 passagerare. Fartygets deplacement är 157. Besättningen består i regel av en befälhavare och en däcksman samt ett behövligt antal servicepersonal. Vid behov deltar alla i arbetsuppgifter med anknytning till fartygets säkerhet, till exempel evakueringar.

Pyhäjärvi är ett utmanande trafikområde. Farlederna har märkts ut för trafik främst med visuella navigeringsmetoder och sjöfartssäkerhetsanordningarna som används består främst av sektorfyrar, lateral- och kardinalmärken samt kumlar.

Räddningsverket i Birkaland har god verksamhetsberedskap på vattnet under sommaren. Tidpunkten för avslutande av båtverksamheten beror mycket på vädret. Särskilt isbildning på ramperna i slutet av hösten orsakar svårigheter att dra upp båtarna med räddningsverkets egen utrustning. Därför tas båtarna ofta upp innan sjöarna fryser. De kommersiella aktörerna som opererar i sjön och räddningsverket har ingen regelbunden kontakt med anknytning till säkerheten i slutet av säsongen.

Meripelastus Pirkanmaa är en lokal förening inom Finlands sjöräddningssällskap som har jour i Näsijärvi och Pyhäjärvi under båtsäsongen. Sjöräddningssällskapet avslutar i regel sin jour i slutet av oktober. De kommersiella aktörerna som opererar i sjön och sjöräddningssällskapet har ingen regelbunden kontakt med anknytning till säkerheten i slutet av säsongen.

Säkerhetsledningssystemet är det viktigaste säkerhetsdokumentet för aktörer inom handelssjöfart. I Finland krävs det inte längre att rederier inom den inrikes trafiken ska ha ett säkerhetsledningssystem, utan endast fartygens tekniska skick och sjöräddningsutrustningen inspekteras av Transport- och kommunikationsverket varje år.

Gränsbevakningsväsendet har publicerat åtgärdskort för nöd- och olyckssituationer för passagerarfartyg inom den inrikes trafiken.

OBSERVATIONER
Bristen på samarbete mellan besättningsmedlemmarna och den valda navigeringsmetoden bidrog till olyckan. Befälhavaren kommunicerade inte aktivt med de övriga besättningsmedlemmarna och gav dem inte heller uppgifter som stöder navigeringen, till exempel att utkiken med befälsbehörighet skulle ha använt radar i de rådande förhållandena.

Rederiets lösning att utöka personalen med en till besättningsmedlem som hade befälsbehörighet ledde till en förbättring av säkerheten. Säkerhetsledningssystemet stödde dock inte dialogen mellan besättningsmedlemmarna och teamarbetet under olycksresan.

Med tanke på sjöfartssäkerheten skulle det ha varit bra om räddningsverket och nödcentralen hade haft kännedom om den kommersiella trafiken i Birkalandsregionen i slutet av året.

Rederiet hade ett säkerhetsledningssystem, men där betonades inte separat hur förhållandena vid säsongens slut påverkar säkerheten. Säkerhetsledningssystemets innehåll definieras inte i författningarna om inrikes sjötrafik och systemet övervakas inte heller i samband med Transport- och kommunikationsverkets besiktningar.

Olycksutredningscentralen inleder ingen säkerhetsutredning av denna olycka, men understryker vikten av följande faktorer:

  • Teamarbetets betydelse och utvecklingen av teamarbetet på bryggan för att säkerställa en säker navigering under alla förhållanden.
  • Beaktande av förhållanden som är typiska för verksamhetsområdet i säkerhetsledningssystemet och i synnerhet i planer och verksamhet med anknytning till utrymning av fartyget.
  • Utveckling av samarbetet mellan verksamhetsutövarna och aktörerna som deltar i sjöräddningen.

Ytterligare info: 

Ledande utredare Risto Haimila, tfn. 02951 50730

Publicerad 15.1.2024