Tillbud mellan förbindelsefartyget MS Skiftet och passagerarbilfärjan MS Viking Grace på skärgårdshavet 12.8.2023

Händelser
MS Skiftet och MS Viking Grace råkade ut för ett tillbud norr om Degerö i kröken vid Enskär den 12 augusti 2023 klockan 16.25 lokal tid. Viking Grace var på väg till Åbo (österut) och Skiftet till Långnäs (västerut).

När Skiftet lämnade Sottunga före tillbudet fick fartyget information från Archipelago VTS om att hon det kommer att möta Viking Grace, Gudingen och Odin i farleden. Viking Grace meddelade klockan 16.14 Archipelago VTS om att fartyget kommer att anlända till Lungö sund före kröken vid Enskär om 20 minuter, och fick då information om att Skiftet är på väg från motsatt riktning. Före mötet hade fartygen kontakt med varandra via VTS-kanalen1 . Skiftet föreslog att fartygen ska mötas så att båda väjer till vänster. Viking Grace krävde dock att mötet sker enligt sjövägsreglerna så att båda väjer till höger. Bägge parterna godkände detta beslut.

När Viking Grace anlände till kröken vid Enskär påbörjade fartyget en väjning mot höger, men Skiftet fortsatte vidare på samma kurs (se bild 1). För att undvika en kollision svängde Viking Grace ännu kraftigare till höger. I sista stund upptäckte vakthavande befälet på Skiftet den farliga situationen och ändrade fartygets kurs brant till höger. När fartygen passerade varandra var avståndet mellan dem som minst endast cirka 15 meter.

Efter händelsen förde fartygens befälhavare en diskussion där bl.a. rapporteringsskyldigheten till Transport- och kommunikationsverket konstaterades och där det säkerställdes att inga skador uppstått för någondera parten.

Bild 1. Tillbudet i kröken vid Enskär. Farledsområdets kontrollerade djup visas med mörkare färg. (Bild: Fintraffic Sjötrafikledning Ab)













-‍------------------------------

1 Fartygstrafiktjänsten fungerar i området på VHF-kanal 71

Bakgrundsfaktorer
Viking Grace och Skiftet möts dagligen i samma farledsavsnitt på grund av fartygens tidtabeller. VTS följer fartygen och varnar om bl.a. mötande trafik. Farleden gör en brant krök norr om Enskär, men Enskär begränsar inte sikten. Området med kontrollerat djup i farledsområdet är ganska brett vid mötesplatsen, och begränsar därför inte manöveringen på området.

Båda fartygen är utrustade med ARPA-radar2 , ECDIS3 och AIS4 . Vid tidpunkten för händelsen befann sig vakthavande befälet och rorsmannen på Skiftets brygga. På Viking Graces brygga fanns linjelotsen och vakthavande befälet.

Viking Grace är en passagerar-bilfärja som opereras av Viking Line Ab och trafikerar mellan Åbo och Stockholm. Fartyget byggdes 2013. Det är 218 m långt, 31,8 m brett och har ett djupgående på 6,8 m. Fartygets bruttodräktighet är 57 565 GT och maxfarten är 22 knop. Vid tidpunkten för händelsen uppgick fartygets passagerare och besättning till sammanlagt 1 839 personer. Lasten på bildäck bestod av fordon och trailers.

Skiftet är ett förbindelsefartyg som opereras av Nordic JetLine Finland Oy. Fartyget trafikerar mellan Långnäs och Kökar. Det är 48,52 m långt, 10,72 m brett och har ett djupgående på 3,9 m. Fartygets bruttodräktighet är 961 GT och maxfarten är 14 knop. Vid tidpunkten för händelsen uppgick fartygets passagerare och besättning till sammanlagt 42 personer, och dessutom fanns fordon på bildäck.

Observationer
De internationella reglerna för förhindrande av kollision till sjöss, dvs. sjövägsreglerna, förutsätter att varje fartyg alltid ska upprätthålla vederbörlig utkik samt med alla metoder som är tillgängliga i de rådande förhållanden sträva efter att grundligt bedöma situationen och risken för kollision. Varje åtgärd för att undvika sammanstötning ska utföras tydligt, i god tid och med vederbörligt iakttagande av gott sjömanskap. Enligt sjövägsreglerna ska möten i första hand ske genom väjning till höger och väjningen ska tydligt kunna observeras.

Målet med arbetet på bryggan är att hela den vakthavande besättningen har samma lägesbild och gemensam förståelse för vilka åtgärder som ska utföras. En central del av detta är en god och tydlig kommunikation som förstås på samma sätt mellan den vakthavande personalen. I det här avseendet fanns det brister mellan den vakthavande personalen på Skiftet, vilket ledde till att tillbudet uppstod.

Syftet med lagen om fartygstrafikservice är att öka fartygstrafikens säkerhet och förbättra effektiviteten. Med fartygstrafikservice avses sådan övervakning och ledning av fartygstrafiken som har beredskap att reagera på föränderliga trafiksituationer. Västra Finlands sjötrafikcentral Archipelago VTS övervakar sjötrafiken i händelseområdet. VTS-operatören hade varnat Viking Grace och Skiftet för mötande trafik, men inte varnat dem för risken för en kollision.

Gränsbevakningsväsendet har inlett en förundersökning av denna enskilda händelse. Olycksutredningscentralen inleder ingen säkerhetsutredning av händelsen, men upprepar sin tidigare säkerhetsrekommendation, vilken kan tillämpas även på detta fall:

Finlands Färjetrafik Ab förtydligar anvisningarna om åtminstone fartygets avgång, användningen av telefon och verksamheten som utkik samt utvecklar sina säkerhetslednings- och utbildningssystem så att de bättre beaktar såväl fartygs- och färjelägesspecifika riskfaktorer som riskfaktorer med anknytning till den mänskliga faktorn och hanteringen av dessa riskfaktorer." [2020-S36]

Dessutom vill Olycksutredningscentralen understryka vikten av ömsesidig kommunikation och monitorering i anslutning till arbetet på bryggan. Efter händelsen har Nordic JetLine Finland Oy förfinat sitt säkerhetssystem (SMS, Safety Management System).

--------------------------------

2Arpa=Automatiskt hjälpmedel för radarplottning

3ECDIS=Elektroniskt sjökortssystem
4AIS=Radiosystem som skickar fartygets positions- och identifikationsuppgifter automatiskt.

Publicerad 10.10.2023