Arbetsledare för stuvning avled i Kotka 28.12.2022, säkerhetsobservationer

Arbetsledaren för stuvningen avled i en arbetsolycka som inträffade i samband med ett lyftarbete i Hietanen hamn i Kotka den 28 december 2022. ConRo-fartyget1 Kraftca, som seglar under nederländsk flagg, hade förtöjts i hamnen. Fartyget hade lossats. Det hade avtalats med stuvningsföretaget att containerbockarna och stödbalkarna som lagrades på fartyget skulle lyftas till landsför lagring. Containerbockarna som förvarades på taket till ventilationsrummet i fartygets akter orsakade ett sikthinder, som stördelastningen och lossningen, då en lägre reservlyftkran användes. Reservlyftkranen användes eftersom den ordinarie lyftkranen hade gått sönder.

Lyftarbetet som ledde till olyckan inleddes när kvällsskiftet kom till arbetet. I lyftarbetet deltog en styrman och matros från fartygets besättning samt en arbetsledare, märkesman och kranförare från stuvningsföretaget. Styrmannen, matrosen och arbetsledaren för stuvningen befann sig på ventilationsrummets tak. Ventilationsrummets tak ligger på fyra meters höjd från däcket och har inga räcken runt kanterna.

Bild. På bil­den syns pla­ce­ring­en av per­so­ner­na som del­tog i lyft­ar­be­tet, bal­kar­na som skul­le lyf­tas, lyft­kra­nens bom och lyftspri­da­re. Mär­kes­man­nen som del­tog i lyft­ar­be­tet be­fann sig på däck. (Bild: OT­KES)

Lyftkranen var utrustad med lyftspridare avsedd för att lyfta containrar . Spridaren hade kedjor i alla fyra hörnen. Avsikten var att lyfta containerbockarna från ventilationsrummets tak till kajen med hjälp av lyftspridaren.

Fartygets besättning hade förberett lyftarbetet på förmiddagen genom att lösgöra twistlock som höll bockarna och balkarna på plats. Kedjorna i lyftspridarens motsatta hörn fästes vid den kortare bocken som skulle lyftas först. När lyftarbetet inleddes föll balkarna som radats ovanpå den längre bocken ned (balkarna högre upp på bilden), vilket ledde till att arbetsledaren för stuvningen hamnade under balkarna. Balkarna och arbetsledaren föll ned på fartygets däck. Arbetsledaren för stuvningen avled i samband med olyckan.

Bristerna i arbetssäkerheten under lyftarbetet bidrog till olyckan. Olycksutredningscentralen inleder ingen utredning av olyckan. Olyckan utreds av polisen, arbetarskyddsmyndigheten (RFV) och olycksutredningsmyndigheten i Nederländerna.

1 ConRo = Container RoRo-fartyg


Mer information: Ledande utredare Risto Haimila, tfn. 02951 50730

Olycksutredningsmyndigheten i Nederländerna har publicerat en fact sheet om olyckan. Länken till fact sheet: https://www.onderzoeksraad.nl/en/page/23324/fatal-accident-during-hoisting-operations  

Publicerad 22.2.2023