T2022-01 Ett äldre par i dåligt skick blev utan hjälp i Pöytis i augusti-september 2022

Ett äldre par i dåligt skick blev utan hjälp i Pöytis i augusti-september 2022. Hemvården hade besökt paret den 28 augusti 2022 för att hjälpa dem, men därefter inte nått dem på tio dagar. Polisen hittade paret i deras bostad den 7 september 2022. Kvinnan hade avlidit, eftersom hon inte hade fått läkemedelsbehandling. Mannen var i mycket dåligt skick.

Mannen hade varit närståendevårdare till sin fru. Parets avtalsbaserade närståendevård hade börjat 2016. De hade sporadiskt behövt hemvårdstjänster, men ingen av dem var ännu officiellt klient hos hemvården. Paret hade inga anhöriga.

Ansvaret som en närståendevårdare utan anhöriga bär och riskerna som avsaknaden av ett stödnät ger upphov till har inte identifieras inom socialservicen. I Pöytis hade närståendevårdarnas situation följts upp med 1–1½ års mellanrum genom kontrollbesök eller genom att kontakta närståendevårdaren per telefon. Det har inte funnits några enhetliga och förpliktande nationella kriterier, processer och mätare för uppföljning av närståendevårdarens belastning eller närståendevårdarens och den vårdades hälsotillstånd. Ingen aktör har haft en helhetsbild av närståendevårdarnas belastning.

När det gäller äldre närståendevårdare utan anhöriga borde det göras en heltäckande bedömning av om de klarar av sina uppgifter. Situationen, belastningen och möjliga förändringar i funktionsförmågan för äldre närståendevårdare utan anhöriga borde följas upp och bedömas systematiskt och tillräckligt ofta med beaktande av den individuella situationen. Om anhöriga eller andra stödnät saknas borde systemet också se till att alla närståendevårdare har samma möjligheter att delta i verksamhet som stöder hälsan.

Äldre personers klient- och patientuppgifter är splittrade mellan olika datasystem. Det har varit svårt att upptäcka svaga signaler och skapa en helhetsbild av hälsotillståndet för äldre personer som bor hemma. Klient- och patientdatasystemen borde tjäna användarna så att det går smidigt att skapa en behövlig helhetsbild av välbefinnandet och hälsotillståndet för äldre klienter.

Basservicen i Pöytis hade under hot om bestraffning förbjudit granskning av klient- och patientuppgifter som gäller andra än personer som har en klientrelation. Hemvårdarna vågade därför inte sätta sig in i parets hälsouppgifter, vilket hade lett till en bristfällig bedömning av parets situation. Social- och hälsovårdssystemet borde uppmuntra anställda att sätta sig in i klient- och patientuppgifter om arbetsuppgiften kräver det.

Hälsotillståndet för kvinnan hade kunnat följas upp med distansteknik. Distansteknik bör i högre grad än idag utnyttjas nationellt i vården av äldre som bor hemma.

Pöytis hade inga verksamhetsanvisningar för avvikande klientsituationer, t.ex. hur man ska gå till väga om närståendevårdarens situation snabbt förändras eller en person inte kan nås. Välfärdsområdena ska ha heltäckande anvisningar för avvikande klientsituationer och anvisningarna ska vara så enhetliga som möjligt.

Olycksutredningscentralen rekommenderar att

  • Institutet för hälsa och välfärd säkerställer att välfärdsområdena tar i bruk mätare avsedda för bedömning och uppföljning av närståendevårdarnas ork och funktionsförmåga samt att uppgifterna som mätarna producerar utnyttjas för att utveckla närståendevården.
  • Social- och hälsovårdsministeriet ser till att välfärdsområdena främjar säkerheten för äldre personer som bor hemma med hjälp av distansteknik och digitalisering.
  • Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården i samarbete med regionförvaltningsverken instruerar välfärdsområdena att säkerställa att hemvården har heltäckande verksamhetsmodeller för specialsituationer.

Publicerad 15.6.2023