C2/2011R Urspårning av lokets i Kallby 24.2.2011
Torsdagen den 24 februari 2011 klockan 4.55 spårade det främre hjulparet i det andra lokets boggi ur i Kållby i Pedersöre. Godståget var på väg från Karleby till Jakobstad. Loket, en växel och 163 sliprar skadades i olyckan. Reparations- och röjningskostnaderna till följd av olyckan uppgick till 132 000 euro. Olyckan stoppade rälstrafiken på banavsnittet för nio timmar.
Urspårningen av hjulparet i lokets boggi orsakades av en SA3-kopplingsanordning på banan. SA3-kopplingsanordningen hade släpats längs banan av ett annat godståg på grund av felaktigt agerande efter att tåget brutits. Lokföraren trodde att kättingen till frikopplingsspaken skulle brista då tåget satte sig i rörelse och att kopplingsanordningen skulle hållas på plats. Tågledaren litade på lokföraren och beviljade starttillstånd. Kopplingsanordningen lossnade från vagnen eftersom dragkilen som höll den på plats hade fallit av. Detta berodde på att den ena hållarskruven saknades medan den återstående sexkantsskruven var för kort och saknade mutter. Underhållet av vagnen hade inte skötts enligt serviceinstruktionerna, eftersom den bristfälliga fästningen av dragkilen inte hade upptäckts.
Även om en olycka av detta slag är statistiskt sällsynt om man beaktar alla faktorer, rekommenderar Olycksutredningscentralen att SA3-kopplingsanordningens hyllösa dragbyglar byts mot versioner med hylla för att förhindra motsvarande olyckor. Dessutom rekommenderar Olycksutredningscentralen att trafikledarna ges detaljerade instruktioner om var de omedelbart kan få råd för att lösa problem utan att äventyra säkerheten.
C2/2011R Rapport (pdf, 0.65 Mt)
•Rekommendation S307
•Rekommendation S308
Publicerad 24.2.2011