B5/2010R Plankorsningsolycka med dödlig utgång i Kumo 16.5.2010
Söndagen den 16.5.2010 kl. 19.57 inträffade en olycka i Koskinen, Kumo, när ett Sr2-ellok på väg från Raumo till Tammerfors kolliderade med en personbil i en obevakad plankorsning. Vid olyckan omkom personbilens förare och en passagerare. Den andra passageraren i bilen skadades lindrigt. Personbilen totalförstördes och fronten på elloket fick smärre skador.
Orsaken till olyckan var att bilens förare upptäckte tåget för sent och trots inbromsning inte hann stanna bilen före plankorsningen. Föraren höll för hög hastighet i förhållande till sikten mot banan när bilen närmade sig plankorsningen. Detta berodde på att föraren var oerfaren och att plankorsningen inte väckte tillräcklig uppmärksamhet: avståndsmärken saknades, vägen gör en kurva före plankorsningen och trafikmärket för plankorsning stod i fel position. Som bakgrundsfaktorer kan också nämnas att den dåliga sikten mot banan när man närmar sig plankorsningen gör det svårare att observera den, och att sikten mot tågets ankomstriktning är otillräcklig. Observationen kan också ha störts av den låga solen som lyste i tågets ankomstriktning.
Undersökningskommissionen ger inga egentliga säkerhetsrekommendationer utifrån olyckan men föreslår som omedelbar åtgärd att frisiktsområden ska röjas enligt anvisningarna. Därtill bör väghållaren sänka hastighetsbegränsningen till 20 km/h i närheten av plankorsningen, sätta upp avståndsmärken för plankorsning längs vägen samt STOP-märken som anger att fordon ska stanna innan de fortsätter över plankorsningen. Trafikverket bör aktivt utveckla väghållarnas sakkunskap om väghållning av plankorsningar och hur man sätter upp märken.
På olycksplatsen vidtogs år 2004 åtgärder för att förbättra säkerheten i samband med att antalet plankorsningar i området minskades och trafiken kanaliserades via den byggda plankorsningen i Koskinen. Kanaliseringslösningar i sig är bra men leder ofta till ökade trafikvolymer vid enskilda plankorsningar, och därför borde de återstående plankorsningarna i projekt av det här slaget förses med halvbomsanläggningar.
Undersökningskommissionen fäste också uppmärksamhet vid oklarheterna kring ansvaret för och tillsynen av plankorsningens underhåll och röjningen av frisiktområden.
B5/2010R Rapport (pdf, 1.58 Mt)
Publicerad 16.5.2010