B2/2010R Plankorsnings olycka med dödlig utgång i Björneborg 25.2.2010
Torsdagen 25.2.2010 klockan 12.42 inträffade en plankorsningsolycka med dödlig utgång i Björneborg vid den obevakade plankorsning där Tattaritie korsar banan Mäntyluoto-Björneborg. Lokföraren observerade en personbil som närmade sig plankorsningen från höger i tågets färdriktning och aktiverade visselsignalen. Lokföraren märkte att personbilen inte stannade och började nödbromsa. Tåget stötte mot bilens vänstra sida. Bilen fastnade i lokets front och fördes framför loket 304 meter innan tåget stannade. Bufferten på lokets högra sida hade trängt in i kupén genom personbilens vänstra främre ruta. Bilföraren avled omedelbart vid olyckan av skador i huvudet och på bröstkorgen. Passageraren avled senare på sjukhuset av skador i huvudet och på bröstkorgen.
Orsaken till olyckan var att bilföraren upptäckte tåget för sent och inte hann stanna eller på annat sätt förhindra olyckan. Följande faktorer bidrog till detta:
- Plankorsningen var bekant för bilföraren, vilket i allmänhet minskar försiktigheten. Dessutom hade föraren en kort tid tidigare korsat plankorsningen i motsatt riktning.
- Plankorsningen saknade varningsanordningar.
- Plankorsningen saknade ändamålsenlig vänteplats och stigningen till plankorsningen var så stor att bilister i synnerhet vid halt väglag undviker att stanna precis före korsningen.
- Bilen var utrustad med sommardäck.
- Längs den rutt föraren använde finns inom en 30 meters sträcka en järnvägsplankorsning och två vägkorsningar med väjningsplikt.
För att förebygga motsvarande olyckor rekommenderar undersökningskommissionen att plankorsningen vid Tattari avskaffas och att en ersättande vägförbindelse byggs till bostadsområdet via en närbelägen bevakad plankorsning. Då skulle delar av trafiken ledas naturligt via en rutt som helt saknar behov att korsa en plankorsning.
Vid denna olycka förekom inga problem att lokalisera den plankorsning där olyckan inträffade eftersom lokföraren, tågledaren och nödcentraloperatören hade god lokalkännedom. Lokföraren ringde direkt till nödcentralen.
I syfte att göra detta handlingssätt officiellt upprepar undersökningskommissionen sin rekommendation S211 i undersökningsrapporterna B1/2005R och B1/2009R: Instruktionerna om att göra en nödanmälan borde utvecklas så att man från olycksplatsen utöver meddelandet till driftcentralen även ringer direkt till det allmänna nödnumret, om det behövs brådskande hjälp av räddningsväsendet på platsen.
B2/2010R Rapport (pdf, 1.75 Mt)
Rekommendation S303
Rekommendation S211
Publicerad 25.2.2010