B1/2010R Kollision av personvagnar med en spårbuffert och därefter med en kontorsbyggnad vid Helsingfors station 4.1.2010

Måndagen den 4.1.2010 kl. 8.28 kolliderade fyra vagnar som lossat från tågsättet med en spårbuffert i ändan av ett spår vid Helsingfors huvudjärnvägsstation. Vagnarna rörde sig med en hastighet av ca 35 km/h. Frontpartiet på den första, dubbeldäckade vagnen steg upp på spårbufferten som demolerades, och åkte därefter över betonghindret i ändan av spåret för att till sist träffa väggen på den kontorsbyggnad som står i ändan av spåret. Vagnen trängde delvis in i byggnaden. Olyckan inträffade när ett lok höll på att skjuta tågsättet från depån i Ilmala, som ligger på 4,5 km avstånd, till avgångsspåret vid stationen i Helsingfors. Ordningsvakterna på stationen hann evakuera människorna från perrongen innan kollisionen inträffade.

Av de tre personer som befann sig i vagnarna under kollisionen skadade sig en lindrigt. Den dubbeldäckade främsta vagnen som träffade spårbufferten och därefter kontorsbyggnaden fick så stora skador att den måste skrotas. Den andra, tredje och fjärde vagnen fick smärre skador. Den femte vagnen fick skador på 1 500 V-kabeln och på UIC-kabeln. Därtill lossnade slangen till bromsledningen. De övriga vagnarna fick inga skador. Spårbufferten i ändan av spåret demolerades och betongmuren (betonghindret) bakom denna fick små sprickor i hörnen. Ändregel av kontaktledningen, till vilken kontaktledningarna fastnas, slets loss. Byggnaden som vagnarna körde in i led betydande materiella skador. Byggnadens primära bärande stomme skadades inte nämnvärt, men hålplattorna sprack och försköts en aning. I den andra våningen av byggnaden förstördes ett konferensrum helt och hållet, och ingången på gatuplanet led stora skador. Därtill skadades hus- och säkerhetstekniksystemen i kollisionsområdets omedelbara närhet. Skadorna uppgick till sammanlagt 825 000 euro.

Orsaken till olyckan var att kopplingslänken hade glidit av dragkroken medan loket sköt vagnarna till avgångsspåret. Detta medförde att tåget brast och de automatiska tryckluftsbromsarna slogs på efter att bromsslangen hade lossnat. Växlingskonduktören frigjorde vagnarnas bromsar för att få tåget att röra på sig. Han märkte inte att tåget hade brustit. När vagnarna sköts framåt trycktes vagnbuffertarna samman, vilket fick den av kölden styvnade skruvkopplets kopplingslänk att glida av kroken. Att skruvkopplet inte var tillräckligt åtdragen bidrog till att länken lossnade. Is och snö mellan vagnarna och den svaga belysningen gjorde det svårt att upptäcka kopplingslänken. Det aktuella tågsättet hade senast genomgått avisning nio dagar tidigare och det hade samlats mycket is och snö mellan vagnarna och på vagnarnas boggier. Därtill hade vattnet från avloppsröret till tvättstället i toaletten i den vagn som var kopplad ihop med restaurangvagnen bidragit till isbildningen mellan denna vagn och restaurangvagnen.

För att undvika liknande olyckor rekommenderar undersökningskommissionen att:

- entydiga anvisningar för åtdragningen av skruvkopplet ska sammanställas för olika vagnstyper
- en anvisning för hur handbromsen ska användas för att säkerställa att vagnarna hålls på plats om bromsarna frigörs genom ”mjölkning” borde utarbetas
- även restaurangvagnens personal borde få utbildning i hur man använder för säkerheten viktiga anordningar.
Därtill rekommenderar undersökningskommissionen att en beredskapsplan för exceptionella situationer utarbetas för trafikledningen.

Undersökningskommissionen betraktar följande redan vidtagna eller aktuella åtgärder som positiva och understöder slutförandet av dem:

- Till vagnsdepån i Ilmala har man skaffat en glykolavisningsanläggning som förhindrar att ny is bildas och snö fastnar på vagnarnas underreden.
- Spåren 13 och 14 vid stationen i Helsingfors har försetts med nya spårbuffertar. Buffertarna stoppar även ett tungt tåg som kör med en hastighet av upp till 35 km/h utan att uppbromsningen utgör en risk för eventuella personer i vagnarna. Alla spår vid stationen kommer att förses med liknande spårbuffertar.
- Infartsspåren vid stationen har försetts med ATP -baliser , med vilka tågens hastighet sänks till 20 km/h när tågen närmar sig stationen.
- Trafikverket har låtit ställa upp stoppande spårspärrar på växlingsspåren som går från depån i Ilmala till stationen i Helsingfors. I en exceptionell situation kan en tågenhet stoppas med dessa anordningar.

Vidare påminner undersökningskommissionen om att vagnarna och särskilt utrymmet mellan vagnarna bör avisas i förebyggande syfte tillräckligt ofta för att kontrollerna ska kunna utföras i enlighet med föreskrifterna. De som granskar vagnarna bör påminnas om att de, om en koppling mellan två vagnar inte kan kontrolleras på grund av isbildning, alltid bör se till att vagnen avisas.

B1/2010R Rapport (pdf, 3.26 Mt)

•Rekommendation S296

•Rekommendation S297

•Rekommendation S298

•Rekommendation S299

Publicerad 4.1.2010