B2/2009R Plankorsningsolycka med dödlig utgång i Nurmijärvi 25.3.2009
Vid Hyvämäki plankorsning i Nurmijärvi inträffade onsdag 25.3.2009 en plankorsningsolycka mellan en paketbil och ett godståg. Paketbilens förare omkom i olyckan. Lokföraren samt växlingsledaren och de två tågkarlar som befann sig på tåget skadades inte i olyckan. Paketbilen fick så stora skador att den inte gick att reparera. Tåget fick obetydliga skador.
Den direkta orsaken till olyckan var att paketbilens förare körde in i plankorsningen utan att stanna vid STOP-märket. Sannolikt lade paketbilens förare inte alls märke till godståget som närmade sig från höger. Följande omständigheter kan ha medverkat till detta:
- förarens uppmärksamhet var koncentrerad på något annat än på att kontrollera att det var tryggt att köra över plankorsningen
- mellanväggen mellan paketbilens förarhytt och lastrum samt det faktum att lastrummet saknar fönster försvårade observationer högerut i tågets ankomstriktning
- föraren bländades av solljuset.
I syfte att förebygga motsvarande olyckor rekommenderar undersökningskommissionen att viloplanet vid Hyvämäki plankorsning rustas upp och väganslutningarna flyttas tillräckligt långt från korsningen. Dessutom bör plankorsningen förses med halvbomsanläggning. På grund av de problem som lokaliseringen av plankorsningen gett upphov till upprepar undersökningskommissionen den tidigare rekommendationen S143: Vägen vid plankorsningar bör förses med skyltar som är väl synliga i båda riktningarna och som anger åtminstone plankorsningens namn och dess läge i form av koordinater och bankilometer.
Övriga förslag som undersökningskommissionen framför i syfte att minska antalet problem vid lokaliseringen är att man över plankorsningarnas placering bör utarbeta en förteckning per banavsnitt och att den ska vara lokföraren, trafikledaren och nödcentralen tillhanda. Av förteckningen bör plankorsningens exakta läge och namn framgå. Detta skulle underlätta kommunikationen mellan de olika parterna och förkorta tiden för lokalisering av plankorsningen. Dessutom bör nödcentralsverket se till att bannätets lokaliseringsuppgifter tas i enhetlig användning vid samtliga nödcentraler.
I sitt utlåtande framför nödcentralsverket att VR-Group Ab ska förse alla tåg med lämpliga GPS -navigatorer med koordinater från vilka meddelandet om en olycksplats entydigt och utan dröjsmål kan förmedlas till nödcentralen. Dessutom upprepar nödcentralsverket den tidigare rekommendationen om direkt mobiltelefonförbindelse från olycksplatsen till nödcentralen.
B2/2009R Rapport (pdf, 1.56 Mt)
•Rekommendation S279
•Rekommendation S143
Publicerad 25.3.2009