C6/2008R Tillbud i tågtrafiken i Kervo 20.10.2008

Måndagen 20.10.2008 klockan 16.46 uppstod ett tillbud på bangården i Kervo när ett lokaltåg med H-beteckning på väg från Riihimäki till Helsingfors passerade en signal i stopp-läge och kör-de upp en växel. Stambanans fjärrtågklarerare blev varse om situationen på sin egen monitor och beordrade tåget att stanna via linjeradion. Lokaltåget stannade på spårsträckan efter växeln. Samtidigt närmade sig ett Pendolinotåg Kervo i riktning från direktbanan mellan Kervo och Lahtis. Tåget var försenat. Tågklareraren hade ställt färdväg för tåget i riktning från direktbanan till spår 2 i Kervo. Därefter hade tågklareraren ställt färdväg från spår 4 i Kervo i nordlig riktning för ett lokal-tåg med R-beteckning som närmade sig Kervo från söder.

I det skede då H-lokaltåget passerade infartssignalen i stopp-läge ändrades huvudsignalen för Pendolinotåget och den huvudsignal i norra delen av Kervo bangård som var inställd för R-lokaltåget från kör-läge till stopp-läge. Pendolinotåget befann sig då 1,9 kilometer från signalen och R-lokaltåget cirka 4,6 kilometer från signalen. När H-lokaltåget reserverade den växel som följde på den av tåget uppkörda växeln ändrades den huvudsignal efter plattformen som var in-ställd för R-lokaltåget från kör-läge till stopp-läge. R-lokaltåget var då cirka 2,8 kilometer från sig-nalen.

På grund av byggnadsarbeten var den automatiska tågkontrollen ATP ur drift på sträckan Hana-la–Järvenpää och området var fastställt som byggnadsområde. Inom ett byggnadsområde är den högsta tillåtna hastigheten för tåg 80 km/h och ATP-systemet övervakar endast att hastigheten inte överskrids.

På grund av att växeln var kört upp blev H-lokaltåget 12 minuter försenat, Pendolinotåget blev ytterligare 10 minuter försenat och R-lokaltåget försenades 45 minuter. Störningen orsakade för-seningar i den övriga tågtrafiken under cirka 12 timmars tid.

Orsaken till att signalen i stopp-läge passerades och att växeln var kört upp var att lokföraren i H-lokaltåget inte upptäckte stopp-signalen och passerade den samt uppkörda växeln efter signalen. Bakgrundsfaktorer till händelsen:

  • föraren var van att köra tåget enligt de instruktioner ATP-systemet ger och att lita på den au-tomatiska tågkontrollen
  • för ett H-tåg visade signalen E681 en signal som ger ett allmänt tillstånd till färd, trots att för-signalen vid avgången från Kyrölä visade vänta-stopp
  • stopp-signalen vid huvudsignalen E681 är inte lätt att upptäcka eftersom den är så placerad i signalen att den lätt döljs bakom brokonstruktioner och specialkonstruerade kontaktlednings-stöd när den betraktas
  • ATP-byggnadsområdet var för stort
  • Förhandsinformationen innehöll inte tillräcklig information till föraren
  • ATP-ombordutrustningen påminner inte föraren i tillräcklig utsträckning om att tåget befinner sig i ett ATP-byggnadsområde och att föraren måste följa synliga signalställningar.

I syfte att undvika motsvarande farliga situationer och att förebygga olyckor rekommenderar Cen-tralen för undersökning av olyckor att signalen E681 flyttas till en plats med bättre synlighet, att alltför stora ATP-byggnadsområden minskas, att den förhandsinformation som lämnas till föraren ger mer exakta uppgifter om förhållandena i ATP-byggnadsområden och att bildskärmarna och bildskärmsinformationen hos de ombordutrustningar för automatisk tågkontroll som finns i loken utvecklas så att de visar bättre information i undantagssituationer.

C6/2008R Rapport (pdf, 1.07 Mt)

•Rekommendation S272

•Rekommendation S273

•Rekommendation S274

•Rekommendation S275

Publicerad 20.10.2008