B2/2008R Kollision mellan spårvagnar på Backasgatan i Helsingfors 13.6.2008
Fredagen 13.6.2008 klockan 13.50 stötte en spårvagn linje 1 mot bakpartiet på en spårvagn linje 7B vid Backasbrinkens hållplats på Backasgatan i Helsingfors. Vid olyckan skadades två passagerare allvarligt. Föraren i den ena spårvagnen och 22 passagerare skadades lindrigt. Många andra passagerare ådrog sig smärre skador såsom blåmärken och nack-, hals-, axel- och huvudsmärtor på grund av huvudets pendling framåt eller bakåt. Spårutrustningen skadades inte och vagnarna spårade inte ur. Bakre partiet på spårvagnen linje 7B skadades svårt. Bland annat vreds ramen i vagnens bakersta parti. Frampartiet av spårvagn linje 1 skadades något. Efter en mindre reparation var spårvagnen temporärt i trafikdugligt skick. De totala kostnaderna för skadorna på spårvagnarna uppgick till 60 000 euro.
Orsaken till olyckan var att spårvagnens förare inte lyckades stoppa spårvagnen. Sannolikt försökte föraren bromsa in vagnen med felaktig bromsmetod när bromsarna verkade försvinna. Bakgrundsfaktorer till det felaktiga agerandet var att föraren saknade erfarenhet, att föraren eventuellt förväntade sig att den framförvarande spårvagnen skulle starta och att föraren misstänkte att bromsarna inte fungerade vilket ledde till felaktig inbromsningsmetod.
För att förebygga motsvarande olyckor rekommenderar undersökningskommissionen att spårvagnsförarna utbildas i att bromsa på korrekt sätt. I syfte att fastställa endast en korrekt inbromsningsmetod för olika lägen borde HST utreda vilken inbromsningsmetod för spårvagnarna som är effektivast i olika situationer. Dessutom borde ett detaljerat och logiskt avancerande progressivt utbildningsprogram utarbetas för spårvagnsförarna. De prestationer i utbildningsprogrammet som berör körsättet borde dokumenteras i syfte att säkerställa inlärningen.
För att golvluckorna inte skall lossna vid en kollision eller i annan olyckssituation och skada passagerare när de lossnar rekommenderar kommissionen att infästningen av golvluckorna i spårvagnarna utförs så att de hålls på plats under alla förhållanden. I syfte att förbättra beredskapen för första hjälpen i spårvagnar rekommenderar kommissionen att spårvagnarna utrustas med förstahjälpsväska.
B2/2008R Rapport (pdf, 5.39 Mt)
•Rekommendation S264
•Rekommendation S265
•Rekommendation S266
•Rekommendation S267
•Rekommendation S268
Publicerad 13.6.2008