Granskning om påkörning av banarbetare i Dickursby 29.8.2024

Olycksutredningscentralen har granskat1 en olycka som inträffade torsdagen den 29 augusti 2024 klockan 23.20 norr om Dickursby station, då en banarbetare träffades av tåget IC28. Banarbetaren omkom i olyckan.

HÄNDELSEFÖRLOPP
Två montörer och en anställd i elbanegruppen arbetade den 29 augusti på en banarbetsmaskin av typen Tte på spår två cirka 600 meter norr om Dickursby station. Gruppen hade inlett arbetet klockan 20.00. Deras uppgift var att montera ned en järnvägsportal som tagits ur bruk2 . Arbetet hade inletts med förberedelser inför nedmonteringen av portalen och det egentliga nedmonteringsarbetet hade planerats till den 30 augusti med början kl. 00.25. Innan portalen monterades ned användes intilliggande spår ett för tågtrafik. Den tillåtna hastigheten på spåret var 80 km/h.

Samtidigt som gruppen på TTe-banarbetsmaskinen arbetade befann sig en annan banarbetsgrupp vid växlarna V226 och V234 längre söderut på stationsområdet. Deras uppgift var att installera och koppla växelvärmare. Säkerheten i banarbetet i denna grupp säkerställdes av en säkerhetsman, vars uppgift var att varna gruppens anställda för passerande tågtrafik.

Bild. TTe-ban­ar­bets­ma­ski­nen som an­vän­des av el­ba­ne­grup­pen. (Bild: GRK)

1Utredningen har gjorts med fullmakt för preliminär utredning.
2En konstruktion som används vid placering av anordningar på elbanan och gör det möjligt att hänga upp anordningar ovanför spåren. Används som balkkonstruktion som går över flera spår och är fäst vid en eller flera stolpar.

_____________________________________________________

Medlemmarna i elbanegruppen var efter klockan 23.00 på väg tillbaka efter en matpaus. Innan de tog sig till arbetsområdet gick de till företagets utrymmen väster om spår ett för att ta på sig de säkerhetsselar som behövdes vid nedmonteringen av portalen. I detta skede anslöt sig ytterligare en montör till gruppen. Montörerna började gå mot banarbetsmaskinen klockan 23.15. De hade för avsikt att samlas vid banarbetsmaskinen innan arbetet inleddes och gå igenom de arbetsskeden som ingick i nedmonteringen av portalen. Två av montörerna korsade spår ett och steg upp i arbetsmaskinen, men den tredje montören stannade kvar väster om spår ett. Efter en stund började montören korsa spår ett i avsikt att stiga upp i arbetsmaskinen där de övriga gruppmedlemmarna fanns.

Samtidigt närmade sig IC28-tåget från Rovaniemi till Helsingfors Dickursby. Tåget passerade Sandkulla klockan 23.20, tre minuter efter tidtabellen. Det var meningen att tåget skulle stanna i Dickursby enligt tidtabellen, så föraren bromsade som planerat när tåget närmade sig stationen. Föraren såg på långt håll starkt sken från en TTe-banarbetsmaskin och en spårgående traktor och en spårgående teleskoplastare som stod nära TTe-maskinen, men på grund av det kraftiga ljuset kunde föraren inte se de personer som rörde sig på spåret och vid sidan av det. Tåget närmade sig banarbetsområdet med en hastighet på 69 km/h. På cirka 115 meters avstånd såg lokföraren plötsligt en person som korsade spåret vid banarbetsmaskinen. Föraren gav signal med vissla och inledde nödbromsning.

Bild 1. Flyg­bild av olycks­plat­sen där ban­ar­be­tar­nas bygg­ar­bets­plats­ut­rym­men (1), Tte-ban­ar­bets­ma­ski­nens pla­ce­ring på spår två (2) och väx­el­vär­me­ar­bets­grup­pens ar­bets­om­rå­de vid väx­lar­na V226 och V234 (3) har märkts ut. Olycks­plat­sen mar­ke­ras av en röd punkt. Tå­gets färd­rikt­ning anges med en grön pil och mon­tö­rens rö­rel­ser med en röd. Sta­ti­ons­om­rå­det i Dic­k­urs­by bör­jar längst ner på bil­den. (Flyg­bild ©Lant­mä­te­ri­ver­ket 9/​​​​​​​2024, mar­ke­ring­ar: Olycks­ut­red­nings­cen­tra­len)

När montören hörde tågvisslan vände hen och försökte springa bort från spåret i den riktning hen hade kommit. Tåget var dock redan så nära att montören inte hann ta sig till sidan av spåret. Det främre högra hörnet på tågets styrvagn träffade montören, som slungades iväg av kollisionskraften och landade väster om banan mellan spår ett och ett stängsel. Tågets hastighet var vid kollisionstillfället cirka 67 km/h.

Montörerna i banarbetsmaskinen och den anställda i elbanegruppen som var på väg tillbaka till arbetsmaskinen såg olyckan. En av montörerna ringde nödcentralen klockan 23.21 och inledde återupplivning av offret enligt nödcentraloperatörens anvisningar. Larmet om olyckan gick ut till räddningsväsendets och den prehospitala akutsjukvårdens enheter klockan 23.23. Den första enheten från räddningsverket var på plats redan klockan 23.25. Räddningsväsendets anställda bistod i återupplivningen av offret och spärrade av olycksplatsen. En prehospital akutsjukvårdsenhet anlände till platsen klockan 23.30 och förde offret till sjukhus. Offrets skador var dock så allvarliga att personen avled.

BAKGRUNDSUPPGIFTER

På Dickursby station och i dess omgivning har omfattande banarbeten genomförts under sommaren 2024. De har gällt både järnvägens överbyggnad och elektriska anordningar. Natten mellan den 29 och 30 augusti utfördes elbane-, växelvärme- och belysningsarbeten i området.

Banarbetsområdet vid Dickursby station omfattade vid tidpunkten för händelsen spår två och tre, och de var avstängda för trafik. Vid tidpunkten för händelsen arbetade banarbetsgruppen som installerade växelvärmesystem vid växlarna V226 och V234 och elbanegruppen som förberedde nedmonteringen av portalen på spår två i områdets norra ända på banarbetsområdet. För kvällen den 29 augusti fanns ett giltigt tillstånd för banarbete på spår ett. Under tiden då tillståndet gällde flyttades arbetsmaskiner över spåret till banarbetsområdet. Tillståndet gällde från klockan 21.40 och avslutades klockan 21.48. Banarbetsområdet skulle enligt planerna utvidgas igen så att det skulle omfatta bland annat spår ett den 30 augusti klockan 00.25.


Bild 2. Ban­ar­bets­om­rå­det vid Dic­k­urs­by sta­tion vid tid­punk­ten för olyc­kan. Olycks­plat­sen är mar­ke­rad med en röd punkt och en cir­kel på spå­ret. Ban­ar­bets­om­rå­det är de röd­mar­ke­ra­de spå­ren på bil­den. (Bild: Tra­fik­leds­ver­ket, mar­ke­ring­ar: Olycks­ut­red­nings­cen­tra­len)

Banarbetsentreprenörens byggarbetsplatsutrymmen, som arbetstagarna också använde som sociala utrymmen och omklädningsrum, hade placerats i norra ändan av parkeringsplatsen väster om banan. I planeringsskedet hade man tillsammans med bannätsförvaltaren kommit överens om placeringen av byggarbetsplatsutrymmena på det trånga stationsområdet. Arbetarna gick via utrymmena på väg till och från arbetet flera gånger under ett arbetspass. I planeringen av arbetet var man medvetna om riskerna med att korsa spåren, och personerna påmindes om riskerna vid introduktionen och regelbundet i samband med arbetsplaneringsmötena.

Arbete nattetid kräver effektiv arbetsbelysning på banarbetsmaskinerna. Från vissa vinklar är det svårt att urskilja arbetare i ljuskäglan från effektiva lampor, trots att de använder varselutrustning som uppfyller kraven. Dessutom lyser arbetsbelysning också i riktning mot platser där ingen arbetar, vilket bländar tågtrafiken som passerar platsen.

OBSERVATIONER
Personen som omkom i olyckan upptäckte tåget som närmade sig för sent. Personen använde inte hörselskydd, hörlurar eller mobila enheter som skulle ha stört observationsförmågan. Att korsa spåren hade blivit rutin för de personer som arbetat länge på byggplatsen, vilket kan ha haft del i olyckan.

Säkerheten vid banarbetet hade beaktats i planerna både i fråga om arbets- och trafiksäkerheten, och arbetet hade genomförts enligt planerna. Anmälningar om banarbetena hade gjorts till trafikledningen, och trafikledningen hade tryggat banarbetet i enlighet med dem.

Arrangemangen på byggplatsen förutsatte att arbetstagarna korsade trafikerade spår flera gånger under ett arbetsskift. Att korsa trafikerade spår är alltid förknippat med en risk, men i praktiken är det mycket svårt att ordna arbeten i en miljö som den i Dickursby så att inga spår behöver korsas.

Tågen som passerar på det trafikerade spåret passerar banarbetsområdet och litar på att banarbetet inte sträcker sig till det spår de använder. En förare kan i praktiken inte förhindra en kollision i en situation där en person går upp på spåret framför tåget. I det utredda fallet försvårade arbetsmaskinens bländande ljus dessutom förarens observation.

Olycksutredningscentralen påminner järnvägsbranschen om riskerna med banarbete som utförs i anslutning till trafiken. Särskilt riskfyllda platser är där man går över trafikerade spår för att komma till arbetsområdena och tillbaka från dem. När man arbetar bredvid ett trafikerat spår är det dessutom viktigt att hela tiden vara medveten om sin egen position och identifiera gränserna för det säkra arbetsområdet med beaktande av farorna med den förbipasserande trafiken.

Dagens effektiva LED-arbetsbelysning är utmärkt med tanke på arbetssäkerheten. Det är dock viktigt att observera att stark belysning kan inverka på observationerna av och från arbetsområdet.
Utöver förfarandet där säkerhetsmän används finns det också tekniska anordningar, så kallade ATWS-system (Automatic Track Warning System), som varnar banarbetare för passerande tågtrafik. Dessa används för att förbättra säkerheten vid banarbeten i exempelvis länder i Centraleuropa.

På basis av granskningsarbetet görs bedömningen att det inte finns något behov av en utredning. Därför inleder Olycksutredningscentralen ingen säkerhetsutredning av händelsen.

Publicerad 7.10.2024