R2021-03 Plankorsningsolycka mellan buss och arbetståg i Kaskö 5.10.2021

Ett arbetståg på väg från Seinäjoki till Kaskö kolliderade med en buss som transporterade skolelever till Kristinestad i plankorsningen utan varningsanordningar vid Sankt Eskilsgatan i Kaskö tisdagen den 5 oktober 2021.

Arbetstågets lokförare försökte varna busschauffören genom att använda visslan, men bussen fortsatte in i plankorsningen utan att stanna trots STOP-märket. Arbetståget och bussen kolliderade i plankorsningen, vilket ledde till att arbetståget spårade ur.

Busschauffören och de sju passagerarna på bussen fick skador av olika grad i samband med kollisionen. De materiella skadorna som kollisionen orsakade var omfattande. Olyckan påverkade inte den kommersiella järnvägstrafiken.

Bussen som var delaktig i olyckan hade kört en skolskjuts som anordnats som linjetrafik, vilket innebär att kriterierna för skolskjutsar inte hade tillämpats i samband med upphandlingen av skjutsen. När skolskjutsar ordnas som linjetrafik på detta sätt har beställaren ingen möjlighet att fastställa säkerhetskriterier eller definiera dem i avtalen. Under utredningen upptäcktes det dessutom att säkerheten i plankorsningar förbises i anvisningarna och verktygen för ruttplaneringen av skolskjutsar.

Bussföretagets säkerhetshantering gav ingen handledning om hur man ska reagera i en exceptionell situation och det var delvis därför som den nya busschauffören fick bristfällig introduktion till rutten och fordonet. Busschauffören hade haft problem med att hantera fordonet och följa rutten, och passagerarna hade dagen innan gett chauffören skarp respons om detta. Det finns inga allmänna krav på ett säkerhetshanteringssystem inom bussbranschen.

Av de åtta personerna som befann sig i bussen använde endast två säkerhetsbälte. Detta visar att det fortfarande är vanligt att inte använda säkerhetsbälten i bussar.

Myndighetssamarbetet var från början effektivt och beredskapen för en eventuell större och allvarligare olycka genomfördes enligt planerna. De nuvarande verksamhetsmodellerna för räddningsväsendet och den prehospitala akutsjukvården i Kasköregionen fungerade på ändamålsenligt sätt i samband med olyckan.

För att förbättra säkerheten rekommenderar Olycksutredningscentralen att
1. Utbildningsstyrelsen ger utbildningsanordnarna anvisningar om att säkerställa att säkerhetsaspekter beaktas oberoende av sättet att ordna skolskjutsen samt informerar trafikbolagen och utbildningsanordnarna om förekomsten av och målen med anvisningarna.
2. Kommunikationsministeriet föreslår en ändring av banlagen som gör det så smidigt som möjligt att i frisiktsområden genomföra röjningsåtgärder som är nödvändiga med tanke på säkerheten även i plankorsningar där det finns byggnader eller växtlighet i frisiktsområdena.

Utöver de nya säkerhetsrekommendationerna upprepar Olycksutredningscentralen en tidigare rekommendation:
3. Kommunikationsministeriet utfärdar föreskrifter med hjälp av vilka ett säkerhetsledningssystem kan tas i bruk i hela bussbranschen.

Dessutom öppnar Olycksutredningscentralen en tidigare rekommendation som riktades till Trafikledsverkets föregångare Trafikverket:
4. Det rekommenderas att Trafiksäkerhetsverket möjliggör ibruktagning av förmånliga varningsanordningar och att man säkerställer att Trafikverket fortsätter att undersöka användningslämpligheten hos de förmånliga varningsanordningarna och börjar ta dem i bruk.

Bilagor

Publicerad 29.9.2022