Y2023-S1 Arbetsdödsfall

Olycksfall i arbetet som lett till döden under 2023 undersöktes i en temautredning. Under året inträffade 23 arbetsdödsfall av olyckskaraktär, av vilka cirka hälften inträffade i jord- och skogsbrukssektorn. I övriga sektorer var antalet olycksfall mindre. Alla som avled i olycksfallen i arbetet var män och deras medelålder var 49 år. Över hälften av offren i olycksfallen arbetade ensamma när olyckan inträffade.

Den vanligaste olyckstypen var att offret hamnade under en tung last eller ett tungt föremål i en arbetssituation. Därefter var de vanligaste olyckstyperna fallolyckor eller att offret hamnade mellan rörliga delar i en arbetsmaskin. Det finns därför skäl att identifiera sådana arbetsförhållanden som riskfyllda och särskild vikt bör fästas vid säkerheten i arbetet.

De som avled i samband med olycksfallen i jord- och skogsbrukssektorn var oftast företagare på en gård, en pensionerad företagare eller en familjemedlem. Jord- och skogsbruksarbeten är exceptionellt mångfacetterade och omständigheterna är varierande. Det är vanligt inom branschen att arbeten och situationer löses på egen hand med de metoder och verktyg som är tillgängliga. Arbetssäkerheten inom branschen påverkas också av att säkerheten hos arbetsförfarandena och utnyttjandet av tillgänglig arbetssäkerhetsinformation i fråga om en företagare som utför ett självständigt arbete vilar på företagarens egen aktivitet och egna resurser.

När det gäller andra branscher upptäcktes under utredningen bland annat ett behov att utveckla arbetssäkerheten inom taxibranschen. I utredningen granskades särskilt hot om våld som en del av taxiförarens arbetssäkerhet. Som enskild bransch granskades även försvaret. Inom marinens övningsverksamhet i anslutning till yträddning identifierades ett behov att utveckla och ge anvisningar om exakta förfaranden för att garantera säkerheten under yträddningsverksamhet.

Oberoende av branschen observerades det att medvetenheten om och kunnandet inom arbetssäkerhet var otillräckligt i små företag. Även medvetenheten om arbetssäkerhetsuppgifter som ingår i arbetsgivarrollen var bristfällig. Eftersom tillsynen över och handledningen inom arbetarskyddet är inriktad på att skydda arbetstagare, vilar arbetssäkerhetskunnandet för en företagare som utför ett självständigt arbete på företagarens egen aktivitet.

I stora företag eller på arbetsplatser som är gemensamma för flera företag upptäcktes brister i samordningen av arbetena och förmedlingen av information mellan aktörerna. På en arbetsplats som är gemensam för flera aktörer äventyrar brister i planeringen av arbetena, samordningen och arbetssäkerhetssamarbetet säkerheten för en enskild aktör och hela arbetsplatsen.

I åtskilliga fall framträdde en strävan efter att göra arbetet smidigare. Detta framträdde oberoende av branschen. Strävan efter att främja arbetet och göra det smidigare framträdde till exempel så att arbetsskeden som tryggar arbetssäkerheten lämnades ogjorda eller genomfördes utan att använda arbetsredskap och utrustning. Även säkerhetsanordningar åsidosattes, i synnerhet om det hade gjorts möjligt att åsidosätta dem. Arbetsförfaranden som syftar till att göra arbetet smidigare utvecklas ofta småningom och oplanerat. Aktörerna identifierar inte nödvändigtvis riskerna förknippade med tillvägagångssätten. Arbetsförfarandenas säkerhet borde också bedömas kontinuerligt och aktivt. Även arbetets smidighet borde stödas ur ett arbetssäkerhetsperspektiv.

På basis av temautredningen rekommenderar Olycksutredningscentralen att

• Social- och hälsovårdsministeriet utvecklar förfaranden som får företagarna att i sitt eget arbete iaktta samma arbetssäkerhetsförfaranden som förutsätts inom arbetarskyddet för arbetstagare enligt arbetarskyddslagen.
• Transport- och kommunikationsverket bereder metoder för att utveckla arbetssäkerheten inom taxibranschen.
• Fastighetsarbetsgivarna rf och Kommunförbundet varnar användare av sandningsapparater för riskerna med apparaterna och vägleder aktörerna inom branschen att säkerställa att sandningsapparater används på ett lämpligt och säkert sätt.
• Försvarsmakten granskar anvisningarna, förfarandena och utrustningen i anslutning till yträddningsverksamheten, inklusive räddningsåtgärderna och -utrustningen, samt korrigerar brister som upptäcks i dessa.

Bilagor

Publicerad 28.5.2024