Y2023-01 Tillfällig ställningsbro som rasade i Hagalund i Esbo 11.5.2023

En tillfällig ställningsbro rasade i Hagalund i Esbo den 11 maj 2023. 22 barn och en vuxen föll ned med bron och skadades.

Ställningsbron var en del av tillfälliga fotgängararrangemang i Hagalundsområdet. Esbo stad hade beställt bron år 2021 av ett ställningsbyggnadsföretag verksamt i området. Beställningen av bron hade genomförts som en helhetsupphandling utan formbundna processer. Stadsteknikcentralen, som fungerade som beställare, hade inte ställt några tekniska krav på bron och utlokaliserade övervakningen av brons säkerhet till ställningsföretaget.

Det var inte möjligt att genomföra bron med de typlösningar som specificerades i ställningstillverkarens ställningsanvisning, och planeringen skulle därför ha förutsatt byggnadsplanering och tillämpning av eurokoder. Bron planerades emellertid med otillräckligt kunnande, vilket ledde till att konstruktionerna på många sätt blev svaga i jämförelse med kraven. Planerna omfattades inte av några granskningsförfaranden som utfördes av utomstående eller myndigheter. Medan bron byggdes gjordes ändringar i broplanerna, och inte heller dessa ändringars inverkan på säkerheten granskades. Den färdigställda bron hade en otillräcklig konstruktion och var farlig under användning för det avsedda ändamålet. Brons säkerhetsbrister observerades inte i planerings-, byggnads- eller ibruktagningsskedet och inte heller under de veckovisa inspektionerna under användningstiden.

Tillfälliga broar på en kommuns allmänna områden omfattas inte av myndighetstillsyn. Även de permanenta brokonstruktionerna hade lämnats utanför tillståndsförfarandena, den styrande lagstiftningen är oklar och det finns ingen tillsynsmyndighet. Varken miljöministeriet eller kommunikationsministeriet anser att byggande av broar på kommunernas allmänna områden tillhör deras förvaltningsområde. Inte heller regionförvaltningsverkets arbetarskydd övervakar ställningskonstruktioner som finns utanför byggarbetsplatserna.

Hjälpen inleddes snabbt på olycksplatsen. Händelsen satte igång åtgärder som förutsätts vid en storolycka hos flera olika myndigheter. Räddningsverksamheten var effektiv och ett stort antal patienter transporterades snabbt till sjukhus. Det förekom dock problem i kommunikationen mellan aktörerna som deltog i räddningsverksamheten, eftersom inte alla aktörer till alla delar följde de planerade och inövade verksamhetsmodellerna som förutsätts vid en storolycka. De skadades stora behov av psykosocialt stöd förutsatte samarbete vid social- och krisjourerna.

Olycksutredningscentralen rekommenderar att

• Miljöministeriet tillsammans med kommunikationsministeriet utvecklar förfaranden med hjälp av vilka även kommunernas permanenta och tillfälliga broar börjar omfattas av planerings- och genomförandeprocesser som överensstämmer med kraven. Det väsentliga är att rätt process och rätt krav är tydliga och att aktörerna i branschen känner till dem samt att alla broar planeras, genomförs och övervakas i enlighet med dem.
• Rakennusteollisuus ry:s ställningssektion ger anvisningar om förfaranden med hjälp av vilka ställningssektorn kan identifiera krävande konstruktioner och allokera tillräckligt kunnande till planeringen och genomförandet.

Publicerad 28.2.2024