Y2021-S1 Drunkningsolyckor 2021

Olycksutredningscentralen har med samarbetsmyndigheternas hjälp samlat information om alla drunkningsolyckor som inträffade 2021. Urvalet var omfattande och information om fallen erhölls i regel genast när personen hade hittats i vattnet.

År 2021 inträffade sammanlagt 165 drunkningsolyckor som motsvarade utredningsgruppens definition. Antalet dödsfall till följd av olyckor håller i allmänhet på att minska. Drunkningarna har dock inte minskat lika mycket som dödsfallen inom vägtrafiken under de senaste decennierna. I proportion till folkmängden drunknar ungefär dubbelt fler människor i Finland än i Sverige och Norge.

Drunkningarna som inträffade 2021 delades in i sju grupper enligt verksamhetens karaktär. Flest personer (55) drunknade i samband med simning, dopp eller svalkning i vattnet. 41 personer hamnade oavsiktligt i vattnet från en strand eller brygga. 32 personer drunknade efter att ha fallit i vattnet från en vattenfarkost, huvudsakligen en roddbåt, och 25 personer gick genom isen. Resten, som främst var enskilda fall, hade anknytning till badtunnor, badkar, duschar, vägtrafik och dykning.

Hälften av dem som drunknade var över 67 år, vilket innebär att problemet är koncentrerat till äldre. Fler än två av fem (44 %) var berusade, dvs. hade en alkoholhalt på över 0,5 promille i blodet. Största delen av dem hade en alkoholhalt på över 1,2 promille.

Över hälften (56 %) konstaterades ha en hjärtsjukdom. En tredjedel av dessa hade känt till sin sjukdom före drunkningen. En hjärtsjukdom ökar risken för drunkning om sjukdomssymptomen uppkommer i vattnet. I materialet inkluderades endast sådana sjukdomsrelaterade fall där personen möjligen kunde ha överlevt om symptomen hade uppkommit på torra land. Med andra ord har sjukdomsattacker som direkt lett till döden inte inkluderats.

I allmänhet verkar det som att benägenheten att drunkna uppstår under årens lopp som en följd av tillägnade levnads- och verksamhetsvanor, och inte i så hög grad på grund av ett dåligt val som görs i en viss situation. På basis av utredningen ges följande anvisningar till medborgarna:

1. Lev hälsosamt
2. Identifiera dina egna och dina närståendes hälsoproblem och åldrande samt beakta dem i din verksamhet
3. Se till att det finns en person som kan hjälpa i närheten
4. Skaffa en stadig CE-märkt båt
5. Bygg stranden och bryggan så att de är säkra
6. Gör användning av flytväst till en vana redan i ung ålder
7. Undvik att vistas i vattnet eller i närheten av vattnet när du är berusad
8. Var medveten om isens tjocklek.

Olycksutredningscentralen rekommenderar att
• Aktörerna som påverkar vattensäkerheten (SHM, THL, Traficom, Gränsbevakningsväsendet, polisen, Tukes, FSL, Finnboat och Sjöräddningssällskapet) kontrollerar att inriktningen av och innehållet i deras arbete svarar på de problem som lyfts fram i denna temautredning Y2021-S1.
• SHM och THL utreder tyngdpunkten, arbetsfördelningen, finansieringen och kontinuiteten för vattensäkerhetsaktörernas arbete samt säkerställer att helheten svarar på de problem som lyfts fram i denna temautredning Y2021-S1. Aktörerna är åtminstone SHM, Kommunikationsministeriet, THL, Traficom, Gränsbevakningsväsendet, polisen, Tukes, FSL, Finnboat och Sjöräddningssällskapet.

Dessutom upprepar Olycksutredningscentralen rekommendationerna som gavs i samband med den tidigare temautredningen S1/2010Y, vilka fortsättningsvis kan stöda en god säkerhetsutveckling:

1. Inrikesministeriet bör tillsammans med social- och hälsovårdsministeriet samt kommunikationsministeriet, till exempel i programmet för den inre säkerheten, konkreta mål för minskningen av drunkningsolyckor och en modell över en organisation som ger möjlighet att bedriva ett effektivt och brett säkerhetsarbete i syfte att förhindra drunkningsolyckor.
2. Social- och hälsovårdsministeriet borde utveckla ett förfarande för insamling av den information som behövs vid förebyggandet av drunkningsolyckor och för publicering av denna information när den är aktuell. Informationen kunde till exempel samlas in av Institutet för hälsa och välfärd i samarbete med polisen.
3. Justitieministeriet borde bereda ett lagförslag med syfte att kommunicera till båtanvändarna att vistelse på sjön under alkoholpåverkan inte är acceptabelt. Promillegränserna vid vistelse på sjön borde stramas åt och promillegränserna borde även gälla roddbåtar.
4. Inrikesministeriet borde inrikta övervakningen av vistelse på sjön, särskilt övervakningen av alkoholanvändningen, i ännu större utsträckning till insjöar och småsjöar så att allt fler finska vattenområden blir åtminstone periodvis övervakade. Även små övervakningstillslag inom områden som tidigare har saknat övervakning skulle signalera att det finns risk att man blir gripen och att onödig risktagning på sjön sjöss inte accepteras.
5. Kommunikationsministeriet tillsammans med Trafiksäkerhetsverket (nuvarande Traficom) borde utveckla metoder för att åstadkomma en väsentlig ökning av användningen av flytkläder särskilt vid färder på sjön i mindre båtar. Enligt undersökningskommissionens åsikt krävs normstyrning för att driva detta effektivt.
6. Utbildningsstyrelsen borde ställa som mål att alla skolelever som har förutsättningar att lära sig simma ska lära sig simma i lågstadiet. De orter som saknar simhallar bör ordna till exempel transporter, lägerundervisning eller besök vid naturliga sjöar. Försvarsmakten borde delta i samarbetet med uppgift att kontrollera att alla som har avtjänat beväringstjänsten kan simma.
7. Rundradion borde införa förmedling av säkerhetsinformation och aktiv produktion av olika översikter som en permanent uppgift för den offentliga tjänsten. Teman, till exempel sjösäkerhet, borde väljas utifrån storleksklassen på problemet, den uppskattade effektiviteten och aktualiteten.

Genomförandet av de två första rekommendationerna pågår fortfarande. Det har meddelats att den tredje och fjärde rekommendationen inte kommer att genomföras. De tre sista rekommendationerna har registrerats som genomförda. Det bör i fråga om samtliga rekommendationer kontrolleras om det finns behov av att intensifiera åtgärderna och om kontinuiteten har säkerställts.

Bilagor

Publicerad 22.6.2022