Y2020-02 Båtolycka vid publikevenemang i Hangö hamn 8.8.2020

Under båtevenemanget Poker Run som ordnades utanför Hangö hamn inträffade lördagen den 8 augusti 2020 en olycka där ett barn i en åskådarbåt avled. Olyckan inträffade när föraren förlorade kontrollen över en båt som deltog i en hastighetsmätning vid en hastighet av cirka 100 knop och körde ut bland åskådarbåtarna.

Det fanns brister i planeringen och arrangemangen i samband med publikevenemanget. Väsentliga faktorer med tanke på olyckan hade varit bättre märkning av hastighetsmätningsbanan, val av plats, säkerhetsavstånd och besiktningsförfarande av båtarna samt bättre instruktioner till både deltagarna och publiken. Krav som gäller säkerhetsplanering finns i lagen om sammankomster, räddningslagen och konsumentsäkerhetslagen, vilka förutsätter att evenemangsarrangören har vissa dokument som ett bevis på vederbörlig planering. Ingen skriftlig plan hade utarbetats för hastighetsmätningen.

För att ett evenemang ska kunna planeras och genomföras på ett säkert sätt som uppfyller kraven, förutsätts mångsidig kunskap av evenemangsarrangören. Kraven är också onödigt komplicerade och överlappande, vilket kan stjäla uppmärksamhet från det väsentliga. Myndigheterna känner inte i tillräcklig utsträckning till varandras övervakningsförfaranden och krav på evenemangsarrangörerna.

Olycksbåten hade registrerats för vanlig sjötrafik. Säkerheten i båten försämrades av att den inte hade en gaspedal som används med foten, vilken är typisk för tävlingsbåtar. Dessutom var säkerhetsbrytarens snöre för långt. Antalet båtar med hög effekt ökar, vilket kan medföra risker. De tekniska kraven på båtarna, liksom även kraven som ställs på förarna, är synnerligen tillåtande.

Olycksutredningscentralen upprepar en rekommendation som getts i tre tidigare utredningar, enligt vilken

• Inrikesministeriet (polisen och räddningsväsendet) samt arbets- och näringsministeriet förtydligar publikevenemangens säkerhetskrav så att allt sker via ”en lucka” och en heltäckande säkerhetsplan. Kraven bör vara förståeliga och enkla för arrangörerna.

• Tukes tar initiativ och föredrar ärendet för relevanta ministerier och myndigheter för att förenkla myndighetskraven och göra dem smidigare. I anslutning till detta utreder Tukes behovet av samarbete för att åstadkomma en incidentdatabas. Syftet med databasen är att instruera arrangörer i att ange uppgifter om grundläggande planering och säkerhet så att de blir tillgängliga för olika myndigheter.

• Inrikesministeriet (polisen och räddningsväsendet) samt arbets- och näringsministeriet bör se till att arrangörerna har tillgång till säkerhetsutbildningsmaterial som är oberoende av förvaltningsområden och till exempel (nät)kurser vars avläggande ger kompetens om säkerhetsledning av publikevenemang. Arrangörerna bör känna till tillämplig lagstiftning samt principerna för säkerhetsledning och -planering.

Dessutom rekommenderar Olycksutredningscentralen att

• Säkerhets- och kemikalieverket tillsammans med de övriga myndigheterna som övervakar evenemang ser till att arrangörerna av motorsportevenemang eller motsvarande evenemang med hög rörelseenergi alltid avkrävs utredningar och planer baserade på beräkningar eller tillämpliga grenregler beträffande de säkerhetsavstånd och konstruktioner som ska genomföras för att skydda publiken och funktionärerna.

• Kommunikationsministeriet i säkerhetsstrategin för trafiken, revideringar av sjötrafiklagen och andra framtida lösningar beaktar trenden där snabba båtar i allt högre grad kör bland långsammare trafik. Ärendet kräver aktiv uppföljning och möjligen också vissa säkerhetsförbättrande åtgärder.

Bilagor

Y2020-02 Hanko [pdf, 2.4 MB]

Publicerad 22.4.2021