L2012-06 Olycka med segelflygplanet OH-658 vid Rautavaara flygplats 3.7.2012
Vid Rautavaara inträffade 3.7.2012 klockan 12:16 vid vinschstart en olycka där en ensitsigt segelflygplan av typen Grob Astir CS, beteckning OH-658, störtade i marken och totalhavererade. Segelflygplanets pilot skadades allvarligt.
Piloten avsåg att göra en träningsflygning från Rautavaara flygplats. Segelflygvädret i området var bra och flygningen var dagens fjärde vinschstart. Vinschstarterna utfördes som vanligt från ett område väster om den asfalterade nord-sydliga huvudbanan. I området växte hö, som på vissa ställen var upp till 60–70 cm högt.
Vid accelerationen i starten berörde segelflygplanets högra vingspets marken två gånger i snabb följd. Mycket snart efter detta lyfte flygplanet upp i luften i ett instabilt tillstånd och svängde starkt till höger, och vände sedan nästan till ryggläge på ungefär 10 meters höjd. Piloten hann inte koppla loss linan. Vinschoperatören uppfattade att flygplanet var i ett onormalt läge och avbröt vinschningen, varvid linan lossnade från flygplanet. När dragkraften upphörde slog OH-658 i marken med nosen före, nästan i ryggläge. Från nedslagspunkten studsade flygplanet åt sidan, och gled på rygg på marken ungefär 14 meter. Flygplanet stannade 86 meter från startpunkten. Det fanns inget tekniskt fel på OH-658 före olyckan.
Den direkta orsaken till olyckan var att flygplanets högra vinge trycktes ner vid starten under markrullningen, så att vingspetsen slog i det höga höet och till slut i marken. Detta gav ett starkt motstånd i den högra vingen och flygplanet vreds åt höger. När vinschningen fortsatte steg flygplanet i brant vinkel, varvid piloten tappade kontrollen över flygplanet.
En bidragande orsak till olyckan var beslutet att fortsätta verksamheten i ett område med högt gräs.
Olycksutredningscentralen gav Finlands flygförbund rf en säkerhetsrekommendation, som innebar att styrinformationen för vinschsstart vid flygning och utbildning ska uppdateras angående nödsituationer under rullning på marken. Dessutom rekommenderas det att handboken ska ingå i segelflygelevernas utbildningsmaterial.
Olycksutredningscentralen gav Trafiksäkerhetsverket en säkerhetsrekommendation, som innebar att motstridigheterna mellan luftfartsbestämmelserna AGA M1-1 och OPS M1-6 som avser klassning av flygplatser ska undanröjas genom en uppdatering.
L2012-06 Rapport (pdf, 0.5 Mt)
Publicerad 30.7.2013