L2012-04 Flygolycka på Alastaro motorbana 8.5.2012

28.1.2014

Vid Alastaro motorbana inträffade en flygolycka 2012-05-08 klockan 18:32, där ett flygplan av typen Cessna A152 med beteckningen OH-CKB, som ägs och används av Suomen Ilmailuopisto på Björneborgs flygplats störtade till marken. Flygplanet började brinna när det störtade i marken och totalhavererade. Piloten var ensam i flygplanet och dödades omedelbart. Föraren hade startat från Björneborg under goda väderförhållanden för en VFR-flygning (visuella flygregler) enligt utbildningsprogrammet. Enligt radarinspelningarna hade piloten flugit på en höjd av ungefär tusen fot, och ungefärligen följt den planerade rutten fram till Yläne, varifrån avsikten var att flyga till Huittinen via Alastaro. Ungefär 13 km innan Alastaro passeras riksväg 9 från Åbo till Tammerfors. Utmed vägen finns Alastaro motorbana och därefter är nästa brytpunkt Huittinen. När piloten kom fram till riksvägen började piloten följa vägen mot Huittinen utan att passera Alastaro. Alastaro motorbana ligger ungefär fem kilometer från den punkt där piloten började följa vägen norrut. När piloten nått motorbanan började piloten cirkla över banan på höjden 600–1000 fot (180–300 m), vilket ledde till att piloten förlorade kontrollen över flygplanet och flygplanet störtade på motorbanan. Personer som sett händelsen rapporterade omedelbart olyckan till Egentliga Finlands nödcentral.

Utredningen konstaterade att en del av eleverna upplevde de upprepade dagliga långflygningarna som tråkiga och mindre utmanande, särskilt när det blev 3 till 5 flygningar i rad under samma dag. Under dessa flygningar hade många piloter utfört verksamhet som inte ingick i uppgiften, bland annat fotografering. Det framkom också, att PPL-flygutbildningens bestämmelser för utbildning i hur man undviker en störtspiral delvis är oklara och att flygskolornas utbildningsanvisningar avseende detta också är bristfälliga.

Den troliga direkta orsaken till olyckan var en plötslig och överraskande osymmetrisk stall under en stigande och allt brantare sväng vilket ledde till en total förlust av kontroll över flygläget. Flyg-planets stall orsakades av att piloten inte övervakade flygplanets läge och flygvärdena tillräckligt under cirklandet över motorbanan, eftersom pilotens uppmärksamhet till för stor del var fäst vid händelserna på motorbanan.

Piloten hade begränsad flygerfarenhet och flög på låg höjd och kunde därför inte tillräckligt snabbt göra nödvändiga korrigerinar, vilket ledde till att flygplanet störtade i marken.

En bidragande orsak till olyckan var pilotens beslut att avvika från den planerade rutten för att leta efter Alastaro motorbana, som piloten inte tidigare hade hittat. När piloten hittade motorbanan och såg att det pågick verksamhet där började piloten cirkla över motorbanan.

Olycksutredningscentralen utfärdar sju säkerhetsrekommendationer, varav två till Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA), fyra till Trafiksäkerhetsverket och en till Suomen Ilmailuopisto. I rekommendationerna betonades precisering av utbildningsanvisningarna för undvikande av störtspiral och andra onormala flyglägen samt utveckling av planeringen vid Suomen Ilmailuopisto så att man som huvudregel undviker att samma elev gör upprepade liknande flygningar, undantaget särskilt planerade längre sträckflygingar.

L2012-04 utredningsrapport (pdf, 0.77 Mt)

Publicerad 28.1.2014