L2012-03 Flygolycka med ett ultralätt flygplan i Rääkkylä 11.4.2012

Onsdagen 2012-04-11 ungefär klockan 13:25 inträffade en flygolycka vid Rääkkylä, sjön Orivesi, där ett ultralätt flygplan av typen Ikarus C42B störtade i sjön varvid flygplanets pilot, en 74-årig man och en passagerare i samma ålder omkom. En våldsam brand bröt ut och flygplanet förstördes helt. Det fanns inga ögonvittnen till händelsen.

Flygplanet hade luftfyllda pontoner och hade lämnat flygplatsen i Kitee vid middagstid. Syftet med flygningen var att besöka passagerarens sommarstuga i byn Nieminen, och återvända till Kitee ungefär klockan 14:00. De efterlämnade spåren visade att flygplanet landat i närheten av stugan och att männen hade gått på stranden. Spåren visade också att flygplanet hade startat från isen.

När flygplanet inte kommit tillbaka till Kitee ringde en anhörig till piloten till nödcentralen klockan 18:00 och anmälde ett försvunnet flygplan. Flygplansvraket hittades under sökningen klockan 20:00.

Flygplanet hade störtat på isen i en brant vinkel med en lutning något åt vänster. Alla delar av flygplanet hittades på den plats där flygplanet störtat i isen. Motorn hade varit igång. Vid den tekniska undersökningen fann man inget fel som skulle kunnat orsaka olyckan. Eftersom flygplanet var illa bränt, kunde man inte helt utesluta att ett tekniskt fel kan ha funnits.

Vädret var lämpligt för VFR-flygning, men den sydsydöstliga vinden var stark och byig. Vindstyrkan i byarna låg vid den övre gränsen för de värden som anges i det havererade flygplanets flyghandbok, men kan ibland ha överskridits.

Pilotens totala flygerfarenhet var tillräcklig för den avsedda flygningen, men flygerfarenheten på senare tid var begränsad. Flygerfarenheten uppfyllde kraven i luftfartsbestämmelserna.

Flygplanets vägningsintyg för pontondrift var föråldrat, vilket innebär att planet inte var luftvärdigt. Flygplanets startvikt uppskattades till 560 kg, medan luftfartsbestämmelserna anger en maximal startvikt på 495 kg för tvåsitsiga ultralätta sjöflygplan.

Den troliga orsaken till olyckan var förlust av kontroll över flygplanet under utmanande förhållanden. Bidragande faktorer var pilotens begränsade erfarenhet på senare tid samt ökningen av flygplanets stallhastighet beroende på övervikten. Pilotens långsammare reaktionsförmåga har också bidragit till olycksförloppet. Det kan inte heller uteslutas att ett sjukdomsfall inträffat.

Olycksutredningscentralen ger tre rekommendationer:

Trafiksäkerhetsverket rekommenderas att utöka certifikatsbestämmelserna med krav på periodisk repetitionsutbildning eller kontrollflygning för ultralättflygare.

Nödcentralsverket rekommenderas att säkerställa, uppdatera och informera om instruktionerna i samband med inledningen av sökning efter saknade flygplan.

Finlands flygförbund rf rekommenderas att informera ultralättflygarna om riskerna med att flyga ett överlastat flygplan.

Dessutom betonade utredarna vikten av att göra en färdplan även för flygningar i okontrollerat luftrum så att flygningarna kan underställas söknings- och räddningstjänsten. Detta är särskilt viktigt vid flygning med sjöflygplan eller skidflygplan, eftersom starter och landningar kan göras på andra platser än de officiella flygplatserna.

L2012-03 Rapport (pdf, 0.2 Mt)

Publicerad 26.3.2013