C6/2010L Nödlandning av sjöflygplan i Äänekoski 2.7.2010

Ett sjöflygplan typ Auster VJ-1 under ferryflygning från Skorped i Sverige till Kuopio i Finland den 2.7.2010 tvingades kl 18:05 göra en nödlandning i en skogsglänta i Äänekoski, Kalaniemi i Mellersta Finland. Piloten var ensam i flygplanet. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte genom sitt beslut C6/2010 en haveriutredning, till vars ordförande utsågs utredare Juha Salo och som medlem Hans Tefke. Sveriges haverikommission utsåg Roland Karlsson som representant för svenska staten. I slutfasen av utredningen byttes representanten ut mot Nicolas Seger.

Under ferryflygningen hade flygplanet börjat dra åt vänster. Piloten försökte först stabilisera flygningen med sidorodret och till slut med skevrodren. Flygplanet hamnade ändå i ett onormalt läge. Efter att piloten rättat upp flygplanet bedömde piloten att det fanns ett allvarligt fel i flygplanets styrsystem och bestämde sig för att göra en kontrollerad nödlandning i en skogsglänta. Vid nödlandningen skadades flygplanets båda vingar, flottörupphängningen och flottörerna svårt. Flygplanets stomme med rörkonstruktion klarade sig utan större skador. Piloten skadades inte vid nedslaget.

Vid undersökningen av flygplanet eller dess system hittades inga sådana tekniska fel eller skador som skulle kunnat orsaka dragningen och den partiella förlusten av kontrollen.

Haveriutredningen anser att det är sannolikt, att piloten av misstag tryckte på den högra pedaluppsättningens vänstra pedal vilket orsakade vridningen åt vänster. Piloten försökte räta upp flygplanet med skevrodren, vilket orsakade en felmanöver där flygplanet kraftigt snurrade till åt vänster. Under felmanövern minskade flygplanets flyghöjd från 500 m till ungefär 150 m. Utredarna tror att en bidragande orsak var pilotens ringa erfarenhet av flygplanstypen.

Utredningen leder inte till några säkerhetsrekommendationer, eftersom händelsens orsak är av den karaktären att liknande händelser inte kan förebyggas genom att utfärda säkerhetsrekommendationer. Utredningen vill dock framhäva följande som framkommit i samband med utredningen: Ett luftfartyg ska när det används för luftfart alltid medföra de dokument och den utrustning som förutsätts i lagar och bestämmelser för luftfarten. Flygbensin betraktas inom luftfarten som farligt ämne och transport av sådant i innerutrymmena kräver alltid särskilt tillstånd från myndigheterna. Varje flygning ska alltid planeras och förberedas på det sätt som flygreglerna föreskriver och även om de medicinska JAR-bestämmelserna inte direkt föreskriver det, bör en person som varit med om en flygolycka alltid genomgå en läkarundersökning innan nästa flygning.

C6/2010L Rapport (pdf, 1.27 Mt)

Publicerad 8.7.2010