B5/2009L Flygolycka vid Kalajoki flygplats på finalen till bana 23 den 28.5.2009
Vid Kalajoki flygplats på finalen till bana 23 inträffade torsdagen 28.5.2009 ungefär klockan 09.35 en flygolycka. Ett flygplan av typen Piper PA-28-140 som ägs och används av Kalajoki flygklubb, med beteckningen OH-PJY, störtade i marken och förstördes omedelbart. Piloten var ensam i flygplanet och dödades omedelbart. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte genom sitt beslut B5/2009L den 1.6.2009 en haveriutredning för att undersöka olyckan. Till ordförande utsågs utredare Pekka Alaraudanjoki och som medlemmar utredarna Ari Huhtala och Juhani Mäkelä.
Piloten hade för avsikt att ta med två passagerare på en flygning i omgivningen av Kalajoki på eftermiddagen 28.5.2009. Eftersom vinden var hård och byig bestämde sig piloten för att redan på förmiddagen göra en provflygning för att se, ifall vädret skulle vara lämpligt för flygningen. Före flygningen, i samband med den utvändiga besiktningen, hade piloten lossat förankringsrepen för vingarna, med han hade inte lossat repet till stjärtens förankringsvikt. Piloten hade börjat rulla och dra efter sig en ankarvikt på ungefär 65 kilo. Enligt spåren från ankarvikten hade piloten startat i motvind på bana 23. Flygningen hade sett ostadig ut och man hade sett ett mörkt föremål som pendlade bakom flygplanet. Innan störtningen i marken hade flygplanet setts flyga lågt under 50 meters höjd från norr mot flygplatsen. Flygplanet och vikten som hängde efter hade svängt våldsamt både i vertikal och horisontell riktning. Ungefär en och en halv kilometer före tröskeln till bana 23 finns det ett dagbrott på anflygningslinjens högra sida. När flygplanet på låg höjd hade kommit fram till dagbrottets kant hade flygplanet först lutat åt sidan först åt vänster och sedan kraftigt åt höger varefter det hade störtat i dagbrottet. Piloten avled omedelbart vid sammanstötningen. Flygplanet började brinna efter störtningen i marken.
Vid utredningen framkom, att Kalajoki flygklubb under sommaren förvarade sitt flygplan på en gräsbelagd uppställningsplats på Kalajoki flygplats i kanten av stationsplattan. Förankringsvikterna för förankring av flygplanet fanns oftast på uppställningsplatsen under hela sommaren, oavsett om de användes eller inte. Oftast var flygplanet förankrat endast i vingarna och vid kraftig vind även i stjärten. Dagen innan olyckan rådde kraftig och stormig vind på kvällen och det hade även förutspåtts att fortsätta även nästa dag, varför en av klubbmedlemmarna sent på kvällen undersökte flygplanets förankring och satte fast en förankringsvikt även i stjärtens fastsättningskrok. Det fanns ingen i klubben som särskilt var utsedd för att ta hand om flygplanen under uppställningen, utan de personer (fyra) som deltog i flygverksamheten tog hand om flygplanen när de hade tid för det. I allmänhet skedde all verksamhet i klubben enligt flygplanets handbok och de allmänna bestämmelserna för luftfart. Klubben hade inga andra särskilda instruktioner för verksamheten.
Orsaken till olyckan var att piloten vid den utvändiga inspektionen inte hade upptäckt att stjärten var förankrad i en förankringsvikt och därför inte lossat förankringen. Vikten försämrade flygplanets flygegenskaper i den hårda och byiga vinden så mycket att piloten hade svårigheter att hantera flygplanet. När piloten på låg höjd över dagbrottet på finalens slutdel träffade på de luftvirvlar som den hårda vinden orsakade, förlorade piloten helt kontrollen över flygplanet. Det ledde till att flygplanet stallade och störtade i dagbrottet.
Den kraftiga och byiga vinden skakade om flygplanet redan på marken och försvårade därför pilotens möjlighet att upptäcka att förankringsvikten fanns kvar i stjärten och de vibrationer och ryck som vikten orsakade under taxningen och starten.
Haveriutredningen utfärdade inga säkerhetsrekommendationer.
B5/2009L Rapport (pdf, 1.15 Mt)
Publicerad 28.5.2009