B2/2009L Flygolycka vid Jämijärvi 27.3.2009

Fredagen den 27 mars 2009 klockan 17:36 inträffade en flygolycka där ett segelflygplan av typ PIK-16c Vasama under inflygningen kolliderade med en 20 kV elledning över Syväsalmi, varefter flygplanet slog i isen och förstördes. Segelflygplanets pilot avled omedelbart vid kollisionen. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte 2009-04-03 genom beslut B2/2009L en haveriutredning för att undersöka olyckan. Som ordförande utsågs utredare Juhani Hipeli och som medlem utredare Jorma Laine.

Segelflygplanet skulle landa efter en övningsflygning på Jämijärvis is på en plogad bana. Redan i början av inflygningen hade piloten beslutat att använda ett avvikande landningsvarv. Piloten hade en högre flyghastighet än normalt och vid baslinjesvängen till finalen flög piloten längre bort än vanligt och i ett vidare varv. Piloten svängde in på finalen över Syväsalmi på mycket låg höjd under trädtopparna. När piloten närmade sig landningsplatsen på låg höjd blev piloten tvungen att runda sundet åt höger. Under de rådande belysningsförhållandena kunde piloten inte se den elledning som gick tvärs över sundet och en kollision var oundviklig.

Utredningen visade att piloten betraktades som samvetsgrann och försiktig. Piloten hade inte för vana att ta risker eller avvika från normal verksamhet. Pilotens erfarenhet och flygkänsla gav ingen bra beredskap för ovanlig verksamhet. Pilotens beslut att använda ett landningsvarv som avvek från det normala gjordes utan förberedelse och oöverlagt. Flygning på ett från det normala avvikande sätt fångade pilotens uppmärksamhet så mycket att piloten glömde bort att det fanns en elledning. Dessutom påverkades pilotens handlingar sannolikt av att piloten hade bråttom hem och av vetskapen om att säsongens isflygsverksamhet snart skulle avslutas. Islandningsbanans nordände och därigenom finalens placering var närmare Syväsalmi jämfört med tidigare år vilket delvis påverkade pilotens handlande.

Olycksorsaken var pilotens beslut att använda ett landningsvarv som avvek från det normala. Beslutet ledde till att piloten på finalen flög så lågt att det blev en kollision med den elledning som gick tvärs över Syväsalmi. Under de rådande belysningsförhållandena var det inte möjligt att se ledningen i tid.

Haveriutredningen utfärdade en säkerhetsrekommendation; Finavia (finska luftfartsverket) och Nödcentralsverket ska vidta åtgärder för att uppdatera samverkan mellan nödcentralerna och flygräddningscentralerna vad gäller åtgärder och verksamhetsinstruktioner som berör olyckor inom luftfarten. Dessutom vill haveriutredningen påminna om att vid verksamhet på tillfälliga start- och landningsplatser ska piloterna själva kontrollera att området uppfyller kraven på flygsäkerhet, inklusive flyghinder. Att avvika från normal flygverksamhet och god luftfartssed är ofta förenat med risker som inte kan identifieras och som kan vara betydande ur säkerhetssynpunkt.

B2/2009L Rapport (pdf, 1.55 Mt)

Publicerad 27.3.2009