B1/2009L Olycka med en hängglidare i Jämsä 15.2.2009

Söndagen 15 februari 2009 inträffade en flygolycka i Jämsänkoski i Jämsä, när en hängglidare av modell Wills Wing Falcon 3 störtade ner på sjöisen. Piloten som var elev omkom omedelbart. Glidaren var ute på skolflygning och bogserades av en bil. Till följd av beslutet B1/2009L tillsatte Centralen för undersökning av olyckor den 16 februari 2009 en nämnd för att utreda olyckan. Till ordförande utsågs utredare Olli Borg och till ledamot utredare Kalle Brusi.

Olyckan inträffade i samband med skolflygning med hängglidare. Eleven genomförde starten på normalt sätt, men snart började glidaren svänga åt höger. Ungefär 250 meter från startplatsen svängde glidaren tvärt åt höger och störtade ner på isen från ungefär 50 meters höjd. Flygolyckan var tänkt att vara elevens första ensamflygning på hög höjd.

I undersökningen framkom att glidaren hade avvikit avsevärt från bogserlinjen innan föraren förlorade kontrollen. Glidaren var lämplig för skolflygning, men hade inte tillsatts till Finlands Flygförbunds katalog av glidarna. Utbildningsmetoden följde inte Luftfartsförvaltningens godkänt utbildningsprogram. Finlands Flygförbund rf upptäckte inte denna brist vid utbildningsgranskningen av klubben som gav skolflygningen.

Orsaken till olyckan var att glidaren drev utanför bogserlinjen varpå föraren förlorade kontrollen.

Bland de faktorer som bidrog till olyckan finns: bristfällig skolning, användning av icke godkänt utbildningsprogram och kvaliteten på kontrollen av skolverksamhet för hängglidare.

Utredningsnämndens rekommendation till Kommunikationsministeriet, Luftfartsförvaltningen och Finlands Flygförbund är att göra systematisk kvalitetsövervakning och regelbundna kontroller till praxis och att lägga resurser på regelbunden kvalitetsövervakning. Ett alternativt förslag är att man informerar om att organisationernas övervakning är bristfällig och att detta kan medföra risker. Vidare rekommenderar nämnden att Finlands Flygförbund avseende hängglidskolning ska precisera skälen till varför bogsering bör avbrytas och hur man går tillväga samt att de när det gäller nybörjarträning i allmänhet preciserar utbildningens minimikrav.

Haveriutredningens utkast skickades på remiss 11.12.2009. De remissvar som inkommit inom den utsatta tiden har beaktats i haverirapportens slutliga version.

B1/2009L Rapport (pdf, 1.1 Mt)

Publicerad 15.2.2009