B1/2008L Trafikflygplan som drev av banan i Villmanstrand 31.1.2008
Vid Villmanstrands flygplats inträffade torsdagen 31.1.2008 klockan 00.08 finsk tid en allvarlig risksituation när ett trafikflygplan av typ SAAB 340B i samband med landningen körde av från banan. Flygplanet hade 13 passagerare och en besättning på tre personer. Centralen för undersökning av olyckor utsåg en haveriutredning till vars ordförande utsågs utredare Ari Huhtala och som medlemmar i utredarna Hannu Halonen och Asko Nokelainen. Haveriutredningen tillkallade som experter utredarna Päivikki Eskelinen-Rönkä och Markku Roschier.
Reguljärflyg Job Air JBR039 från Helsingfors till Villmanstrand landade i snöfall på Villmanstrands flygplats på bana 06. Efter sättningspunkten var flygplanets rörelsebana något till vänster om banans mittlinje. Under utrullningen vreds flygplanets långsamt åt vänster och drev ut från banan. Flygplanet stoppade på ett gräsområde tvärs banan. Inga personskador uppkom vid risksituationen. I samband med händelsen förstördes spetsarna på den vänstra motorns propeller. Flygplanets passagerare transporterades från händelseplatsen till flygplatsen med flygplatsens fordon. Flygledaren vid Villmanstrand anmälde händelsen klockan 00:26 till södra Finlands Flygsäkerhetscentral, som anmälde saken till Centralen för undersökning av olyckor. Från Centralen för undersökning av olyckor ringde man till Villmanstrands flygledning som ombads tillkalla polis för att göra en platsundersökning.
Händelsen inträffade på natten. Det rådde svag sidvind från höger. Sikten i snöfallet var ungefär 1 500 meter och molnbasen var 30 meter. För landningen hade banan plogats till en bredd på 33 meter. På grund av pågående snöfall fanns det snö även på den plogade delen av banan. Bromseffekten på banan var dålig.
Orsaken till risksituationen var att flygplanet drev av från banans plogade del under landningsutrullningen. Den högra motorn slocknade under propellerinbromsningen vilket gav en osymmetrisk bromsverkan från propellrarna vilket gjorde att flygplanet vreds åt vänster och gled av från banan. En bidragande orsak till händelsen var att det snöfall som syntes i landningsstrålkastarna och som drev åt sidan i den svaga vinden kunde ge piloten en felaktig bild av flygplanets rörelseriktning i förhållande till banan. Mittlinjen på banan var helt täckt av snö och piloten kände inte till plogvallarna som fanns på banan. Förhållandena på natten i snöfall var krävande. Friktionskoefficienten på banan var dålig. Banans plogade del hade en bredd på 33 meter och vinden kom rakt från sidan. Piloterna hade liten erfarenhet av verksamhet under vinterförhållanden och dålig kunskap om de metoder som används för att underhålla banan på vintern.
Haveriutredningen utfärdade tre säkerhetsrekommendationer, varav den första var att flygföretaget rekommenderades kontrollera att piloterna har fått tillräcklig utbildning och tillräckliga instruktioner för att arbeta under de krävande vinterförhållandena i norra Europa. Den andra säkerhetsrekommendationen var att flygbolaget rekommenderades kontrollera att företagets piloter har tillräcklig utbildning om rutiner vid risksituationer samt instruktioner om hantering av ljudregistrator (CVR) i samband med risksituationer. Den tredje säkerhetsrekommendationen var att Finavia rekommenderades kontrollera, att underhållet på banan vid Villmanstrands flygplats är färdigt innan flygtrafik tillåts och att flygtrafiken får kompletta uppgifter om förhållandena på banan.
Varken de finska luftfartsmyndigheterna eller Tjeckiens och Sveriges haverikommissioner hade några kommentarer om undersökningsrapporten. Inte heller flygplanstillverkaren hade några kommentarer till undersökningsrapporten. Finavia och Job Air – Central Connect Airlines s.r.o. framför i sina utlåtanden preciseringar till undersökningsrapporten. Preciseringarna har beaktats i undersökningsrapporten.
B1/2008L Rapport (pdf, 0.82 Mt)
Publicerad 31.1.2008