C9/2007L Anflygning till upptagen rullbana utan klartecken från flygledningen vid Björneborgs flygplats 7.11.2007

Onsdagen 2007-11-07 klockan 20:23 UTC (Finsk tid -2h) inträffade en risksituation vid Björneborgs flygplats under en charterflygning från Köpenhamn med ett flygplan av typ Boeing 737 tillhörigt flygbolaget Pegasus Airlines, och ett underhållsfordon som fanns på banan. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte genom sitt beslut C9/2007L en haveriutredning för att undersöka händelsen. Till ordförande utsågs utredare Markus Bergman och som medlem utredare Erkki Kantola samt specialutredare Tii-Maria Siitonen.

När flygmaskinen närmade sig Björneborg fanns det på banan i användning ett underhållsfordon som mätte sikten på banan genom att räkna banljusen. Flygledaren meddelade piloten, att siktvärdena på landningsbanan låg under landningsminima och klargjorde, att flygplanet skulle lägga sig i vänteläge tills sikten blev bättre. Flygplanets piloter fick dock uppfattningen, att de kunde göra ILS-inflygning ner till beslutshöjd. På grund av missförståndet mellan flygledaren och piloterna uppstod en risk för kollision mellan fordonet på banan och flygplanet.

Risksituationen uppkom när flygplanets piloter gjorde anflygning utan nödvändigt klartecken från flygledningen. Till detta inverkade även brister och oklarheter i radiotrafiken mellan flygledningen och piloterna. Till uppkomsten av risksituationen medverkade också, att piloterna i strid med gällande bestämmelser gjorde inflygning trots att sikten på banan inte var tillräcklig.

Haveriutredningen utfärdade inga säkerhetsrekommendationer eftersom gällande bestämmelser och regler, om de följs, är tillräckliga för att förhindra att liknande risksituationer återkommer.

C9/2007L Rapport (pdf, 1.11 Mt)

Publicerad 7.11.2007