C8/2007L Flygolycka i Kangasniemi 8.11.2007
I Kotila, Kangasniemi inträffade torsdagen 2007-11-08 klockan 10:05 en flygolycka, där en helikopter av typ Hughes 369D, registreringsbeteckning OH-HLA, som var ute på grensågningsuppdrag störtade. Piloten, som var ensam i helikoptern, skadades lindrigt. Helikoptern totalhavererade. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte 2007-11-08 genom beslut C8/2007L en haveriutredning för att undersöka olyckan. Som ordförande utsågs utredare Juhani Hipeli och som medlem utredare Risto Nyqvist. Centralen för undersökning av olyckor ändrade sitt beslut om utredningen 2007-11-20 och entledigade utredare Risto Nykvist som medlem i haveriutredningen. Samtidigt utsågs major Jari Multanen och kapten Rauno Purho som medlemmar i haveriutredningen.
Helikoptern hade åkt ut på grensågningsuppdrag ungefär en och en halv timme innan olyckan inträffade. Helikoptern var försedd med en grensåg som vägde 369 kg och nådde 25 meter under helikoptern. Under flygningen rådde lätt snöfall. Ibland ökade snöfallet till snöblandat regn, så att snötäcket blev några centimeter. Efter ungefär en timmes flygning landade helikoptern för tankning, vilket gjordes med helikopterns motor i gång. Efter omstarten fortsatte sågningen i svagt snöfall. Under grensågningen hovrade helikoptern nästan på samma ställe då helikopterns motor stannade. Beroende på den yttre belastningen och pilotens styråtgärder blev det ingen kontrollerad landningsfas, utan helikoptern styrdes av sågbommen och vreds ungefär i den riktning varifrån helikoptern kommit varefter helikoptern slog emot träden och slog därefter i marken. Trots att piloten var skadad och helikoptern havererad kunde piloten ta sig ut på egen hand ur hytten.
Det är känt att den typ av jetmotor som används i helikoptern kan stanna, om snö eller is i tillräcklig mängd sugs in i motorn. Motortillverkaren har informerat användarna om denna egenskap genom publicerade tekniska meddelanden. Företaget hade försett helikoptermotorns luftintag med snöskiva samt infört funktionsbegränsningar under snöfall för att säkerställa säker användning av helikoptern. De väderförhållanden som rådde, kraftigt snöblandat regn, uppfyllde inte de krav som företaget ställer på väderförhållandena. Snöfallet under flygningen och särskilt det kraftiga snöblandade regnet medförde sannolikt att snö och slask samlades i helikopterns luftintag. Utan föregående varning lossnade snön sannolikt och sögs in i motorn med resultat att motorn stannade. Helikoptern var försedd med ett system som varar för motorstopp och som automatiskt aktiverar återstartssystemet för motorn igen. Under olycksflygningen var detta system bortkopplat, vilket strider mot de instruktioner som anges i helikopterns handbok. Dessutom visade undersökningen, att det fanns brister i företagets anvisningar för flygning och att de anvisningar som fanns inte alltid följdes.
Orsaken till olyckan var flygning vid ogynnsamma väderförhållanden i snöfall, vilket orsakade att motorn stannade, sannolikt då blötsnö som samlats i insugskammaren sögs in i motorn. En bidragande orsak var att motorns varningssystem för motorstopp och därigenom också det automatiska återstartssystemet inte var aktiverat.
Haveriutredningen utfärdade en säkerhetsrekommendation om att flygföretaget ska se över sina anvisningar för flygverksamheten så att väderbegränsningarna motsvarar vad som allmänt tillämpas. Dessutom angavs, att företaget ska vidta nödvändiga åtgärder för att flyghandböckerna ska uppdateras för varje enskilt luftfartyg och att personalens arbetsrutiner ska förändras så att de följer gällande handböcker och verksamhetsinstruktioner. Även övervakningen av personalens arbetsrutiner måste förbättras.
C8/2007L Rapport (pdf, 1.07 Mt)
Publicerad 8.11.2007