C5/2007L Risksituationer orsakad av ultralätt flygplanet vid Malmi flygplatsen 12.8.2007

Vid flygplatsen i Malmi inträffade 2007-08-12 klockan 18.24–18.53 en oavsiktlig utrullning och start med ett Skyranger V.Max -ultralätt amfibieflygplan som orsakade flera risksituationer. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte genom sitt beslut C5/2007L den 2007-08-15 en haveriutredning för att undersöka händelsen. Till ordförande utsågs utredare Ismo Aaltonen och till medlem utredare Tapani Vänttinen.

Pilotens avsikt var att taxa flygmaskinen från stationsplatta 2 till stationsplatta 1 över banan 18/36 till sin egen uppställningsplats. När motorn startades, gick den direkt upp på full effekt och flygmaskinen började omedelbart röra sig. När piloten koncentrerade sig på att styra flygmaskinen, kunde han inte stanna den utan rullade med hög hastighet över bana 18/36, som var i användning, och fortsatte på den taxibana som fanns vid stationsplatta 1. Piloten svängde först åt vänster, och beslutade sedan att lyfta med flygplanet. Efter starten kontaktade föraren flygledningen vid Malmi och återkom från flygturen. Flygmaskinens flottörer med ramar skadades något före starten.

Piloten hade liten erfarenhet av att flyga ultralätta flygplan. Dessutom avvek styrmekanismen i detta flygplan avsevärt från de typer som piloten tidigare hade flugit. Han använde inte checklista och tog inte på sig säkerhetsbältet innan han startade motorn. Piloten slog på radion först när han var uppe i luften.

Orsaken till de uppkomna risksituationerna var att gasreglaget hade glömts kvar i läge full effekt när motorn startades. Bidragande orsaker var att checklistor inte fanns i flygmaskinen, dålig erfarenhet av flygplanstypen, att piloten betraktade taxning och flygning på olika sätt, samt att hjulbromsarna inte räckte till för att hålla flygmaskinen på plats.

Haveriutredningen utfärdade efter undersökning två säkerhetsrekommendationer. Man rekommenderade Suomen ilmailuliitto (Finlands flygsportsförbund) att utfärda instruktioner för taxning och provkörning av ultralätta flygplan samt att utforma en modell för checklista. Dessutom rekommenderar haveriutredningen, att instruktörerna för ultralätta flygplan i grund- och repetitionsutbildningen betonar vikten av att använda checklistor på rätt sätt. Luftfartstyrelsen rekommenderas att ändra luftfartbestämmelsen PEL M2-70 angående typutbildning på så sätt, att man bättre uppmärksammar de olika styrsystemen i ultralätta flygplan och de tekniska egenskapernas inverkan under utbildningen.

C5/2007L Rapport (pdf, 0.44 Mt)

Publicerad 12.8.2007