C4/2007L Nödlandning av ultralätt flygplan i Petsmo by 24.6.2007
Lördagen den 24 juni 2007 klockan 11.20 finsk tid inträffade en flygolycka i Petsmo by, där ett privatägt, tyngdpunktstyrt ultralätt flygplan (nedan kallad UL-flygplan) från tillverkaren Metallerie Jacques Chapelet, typ BMW Lazer Ipsos, med beteckning F-JZUH skadades svårt i samband med nödlandning. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte den 26 juni 2007 genom sitt beslut C4/2007L en haveriutredning, till vars ordförande utsågs utredare Ismo Aaltonen och som medlem utredare Toni Mäkelä.
UL-flygplanet hade startat från Björneborg flygstation (EFPO) klockan 09.24 i avsikt att flyga till Karleby (EFKK). Flygvägen gick i närheten av havsstranden norrut och flyghöjden varierade I intervallet 200-400 m. Väster om byn Petsmo (ungefär 20 km norr om Vasa flygstation) stoppade
olycksflygplanets motor. Piloten beslöt att göra en nödlandning på det enda lämpliga öppna området, som var ett kärr. De spår som fanns i kärrets yta visade att landningen varit normal, men eftersom ytan var mjuk snurrade UL-flygplanet runt två gånger och skadades svårt. Piloten skadades svårt men passageraren klarade sig utan skador.
Vid den tekniska undersökningen efter olyckan konstaterades att generatorremmen gått av under flygningen. Motorns tändsystem och insprutningssystem samt bränslepumpen behöver el för att kunna fungera. Efter att generatorremmen gått av fortsatte accumulatorn att mata el till motorns system. Ungefär en timme efter generatorhaveriet räckte spänningen inte längre till för att hålla igång motorn, och motorn slocknade.
Pilotens kunskap om UL-flygplanets elsystem var bristfällig. Han förstod inte innebörden av att varningslampan för laddningen lyste, och inte betydelsen av spänningsmätarens visning. Det är möjligt, att det klara solljuset gjorde, att varningslampan inte kunde ses. I så fall är spänningsmätarens utslag det enda tecknet på generatorstörning.
Haveriutredningen utfärdar inga säkerhetsrekommendationer, eftersom flygverksamheten med ultralätta tyngpunktsstyrda flygplan i huvudsak är pilotens ansvar. Haveriutredningen vill dock betona följande för utbildare och piloter på ultralätta flygplan: Ur flygsäkerhetssynpunkt är det väsentligt att innan piloten påbörjar flygning med ultralätta tyngpunktsstyrda flygplan ska piloten vara tillräckligt väl insatt i flygplanets system och nödåtgärder.
C4/2007L Rapport (pdf, 0.47 Mt)
Publicerad 23.6.2007