B1/2007L Flygolycka vid Haapavesi flygplats 9.6.2007
Vid Haapavesi flygplats inträffade lördagen 9.6.2007 klockan 14.14 en flygolycka, där ett segelflygplan av typ PIK-20, registreringsbeteckning OH-465 störtade i marken och förstördes helt i samband med bilstart. Piloten dödades omedelbart vid nedslaget i marken. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte 11.6.2007 genom beslut B1/2007L en haveriutredning för att undersöka olyckan. Som ordförande utsågs utredare Juhani Hipeli och som medlem utredare Hannu Mäkeläinen.
Under rullningen på marken tog segelflygplanets högra vinge i marken, vilket gjorde att flygplanet ändrade kurs ungefär 30 grader åt höger. Enligt gällande rutiner ska man i den uppkomna situationen avbryta starten genom att koppla bort segelflygplanet från bogserlinan. Piloten fortsatte dock starten. Segelflygplanet lyfte från marken i ett mycket onormalt läge, i kraftig glidning åt vänster och med lutning åt höger. Efter att segelflygplanet lättat, steg flygplanet i brant vinkel och började luta åt vänster. Rörelsen fortsatte i en tunnelrörelse och avslutades i brant vinkel i ryggdykning 167 meter från startpunkten. Bogserlinan var fäst vid segelflygplanet ända till markkontakten.
Undersökningen visade, att bilstarten med segelflygplanet genomfördes enligt överenskomna rutiner. Piloten var någorlunda erfaren segelflygare, men flygerfarenheten kom i huvudsak under åren 1986-96. Pilotens senaste flygerfarenhet kom från helt andra typer av segelflygplan. Efter ungefär nio års flyguppehåll hade piloten år 2006 flugit två gånger med flygplan av samma typ som det olycksdrabbade flygplanet. Pilotens erfarenhet från flygstart med PIK-20 var liten. På grund av det långa flyguppehållet var pilotens flygkänsla med den olycksdrabbade typen av flygplan bristande.
De direkta orsakerna som ledde till händelsen var pilotens beslut att fortsätta starten efter att vingen slagit i marken och flygplanet ändrat riktning, och att fortsätta starten med en hastighet som sannolikt var alltför lågt. Efter den branta första stigningen kunde flygplanet inte styras. Bidragande orsaker till händelsen var pilotens bristande flygkänsla med typen av flygplan, pilotens tidigare erfarenhet samt vindförhållandena. Att vingen tog i marken och beslutet att fortsätta starten var en följd av den långa flyguppehållet. Piloten var inte tillräckligt bekant med PIK-20:s kritiska skevroderstyrning i samband med start och inte heller med skillnaderna mellan de typer av flygplan piloten nyligen flugit och PIK-20. Sannolikt påverkade vindförhållandena flygplanets initiallutning i samband med starten.
Haveriutredningen utfärdade inga säkerhetsrekommendationer. Haveriutredningen vill dock betona segelflygarens personliga ansvar för att bedöma sin förmåga att framföra en viss typ av flygplan. Särskilt betonas korrekt och snabbt beslutfattande i samband med start, samt vikten av en bra flygkänsla med den aktuella flygplanstypen.
B1/2007L Rapport (pdf, 0.54 Mt)
Publicerad 9.6.2007