C5/2006L Risksituation mellan militär- och civilflyggrupper sydväst om Nykarleby 29.6.2006
Sydväst om Nykarleby inträffade torsdagen 29.6.2006 klockan 13.31 finsk tid en risksituation. En Hawk-grupp från flygkrigskolan och en rote Cessna 152 från Finlands flygskola (Suomen ilmailuopisto) var inblandade. En Hawk-grupp (tre HW-flygmaskiner) som genomförde en flygstridsövning inom övningsområdet i Kauhava militära flygledningsområde (MILCTA) och en Cessna 152-rote (två C152-flygmaskiner) under flygning mot Björneborg fick väja för varandra inom övningsområdet. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte 3.7.2005 genom beslut C5/2006L en haveriutredning för att undersöka olyckan. Som ordförande utsågs utredare Ari Huhtala och som medlem kapten Janne Hotta från Krigsflygskolan (Lentosotakoulu).
HW-gruppen fick klartecken från flygledningen att flyga till övningsområdena Kilo Alfa (KA) och Kilo Bravo (KB) inom MILCTA enligt de visuella flygreglerna (VFR). När man anlände till övningsområdet fastställde gruppledaren gruppens minimiflyghöjd till 1700 fot (ft) och nedre gränsen för fria flygrörelser till 3200 ft. I gruppens målflygplan fanns en förare och i de båda andra jaktplanen fanns en elev och lärare. Något senare gav radarflygledaren klartecken för C152-roten som var på väg från Kokkola till Vasa via Björneborg att stiga till 2000 fot eller lägre i MILCTA under VFR. Rotens flygväg gick genom det övningsområdet som var reserverat för HW-gruppen. Radarflygledaren gav både HW-gruppen och C152-roten trafikmeddelande om den andra gruppen och separerade inte gruppen och roten. Detta handlande var enligt gällande bestämmelser. Efter någon tid skymtade besättningen i HW-gruppens ledarflygplan något vitt framåt, nedåt till höger. Samtidigt såg de till höger längre bort den andra Cessnan. Även HW-gruppens rotetvåa uppfattade Cessnorna. Föraren i HW-gruppens målflygplan, som flög något längre bort, såg inte alls Cessnorna. Föraren i C152-rotens ledarflygplan uppfattade att en Hawk närmade sig från vänster något ovanför, och han tryckte ner flygmaskinens nos. Flygföraren bedömde, att Hawken passerat ungefär 100 meter ovanför. Rotetvåan i C152-roten uppfattade inte alls Hawk-flygplanen. Visuella flygförhållanden rådde i området (VMC).
Orsaken till risksituationen var bristfälliga instruktioner och arbetsmetoder, vilka gjorde det möjligt att dirigera VFR-trafiken genom det aktiva övningsområdet, belägen inom det militära kontrollområdet (MILCTA) endast på grund av trafikmeddelanden. Det finns inga instruktioner om, hur man ska ta hänsyn till trafikmeddelandet. Verksamheten har utformats av praxis. Dessutom hade luftfartygens besättningar en dålig bild av den trafik som kunde inverka på verksamheten, eftersom radarflygledaren inte uppdaterade informationen och besättningarna inte aktivt frågade efter uppdateringar. Radarflygledningen kände inte heller till den minimiflyghöjd som HW-gruppen tillämpade inom övningsområdet, eftersom minimiflyghöjden inte fanns antecknad på den flygledningsstrippen som flygledaren hade i bruk.
Haveriutredningen framställer säkerhetsrekommendationen, att luftfartsverket Finavia i samarbete med flygvapnets ledning ska gå igenom de rutiner som gäller för användning av det militära flygledningsområdet Kauhava. Flygvapnets ledning bör klarlägga, om det är nödvändigt att utfärda instruktioner om hur de militära flygplanens chefer vid behov på eget initiativ ska skapa tillräcklig separation till den trafik som inverkar på verksamheten. Dessutom bör instruktioner utfärdas för hur flyggruppens ledare ska säkerställa, att alla piloter i gruppen är medvetna om de faktorer som påverkar flygsäkerheten. Krigsflygskolan och flygledningen vid Kauhava bör utveckla systemet för lokal flyginformation så, att alla enheter inom flygledningen har tillräckligt detaljerad information om höjdområdena för de flygningar som bedrivs i övningsområdena.
C5/2006L Rapport (pdf, 1.06 Mt)
Publicerad 29.6.2006