C1/2006L Risksituation på Helsingfors-Vanda flygstation 2.2.2006
Torsdagen den 22 februari 2006 inträffade vid Helsingors-Vanda flygfält klockan 16:10 UTC (finsk tid -2 timmar) en incident med FIN095 (MD11 opererad av Finnair Oyj), som höll på att avgå till Bangkok, och EAY230 (AT72 opererad av Aero Airlines As), som hade landat efter en reguljärflygning från Åbo. När FIN095 utförde starten var den redan landade EAY230:n tvingad att stanna för nära startbanan eftersom den framför taxande BLF282:n (SB20 opererad av Blue 1 Oy) hade stannat.
Centralen för undersökning av olyckor beslöt den 7 februari 2006 att undersöka händelsen och utnämnde flygledare Erkki Kantola som undersökningskommissionens ordförande och som medlemmar trafikflygare Markus Bergman och flygledare Pekka Orava.
Det användes startbana 04L för landningar och 04R för starter vid Helsinfors-Vanda flygstation. BLF282 tog kontakt med flygledningen (TWR west) och fick tillstånd för landning. Efter landningen fick det instruktionen att taxa till hållplats PD för att avvakta korsning av bana 04R. Den nästa ankommande EAY230 fick tillstånd för landning och en liknande instruktion efter landningen att avvakta korsningen av bana 04R. De båda flygplanen konfirmerade klareringarna på vederbörligt sätt. Flygledningen (TWR east) skötte avgående trafiken från startbana 04R och de flygplan, som hade landat för att korsa den ifrågavarande banan, flyttades till frekvensen för TWR east. På grund av den avgående trafiken var båda flygplan tvingade att avvakta vid PD, och fick sedan successivt klartecknet att korsa bana 04R till hållplats ZD, samt att sedan ta kontakt med flygledningen för taxning. Frekvensen för flygledningen för taxning var belastad och de taxande flygplanen fick inte direkt kontakt med den för en fortsatt klarering utan de var tvingade att stanna på taxibana ZD så, att den senare taxande EAY230 var delvis inom området mellan märket för hållplatsen och startbanan. Området för startbanan var således inte fri på det sätt, som förutsätts av klareringen för start. Flygledaren i tornet (TWR east) uppmärksammade inte detta, utan gav FIN095 klartecken för start från startbana 04R, varefter FIN095 passerade EAY230:n under starten närmare än kravet för minimum separation.
Incidenten uppstod då flygledaren gav tillstånd att starta från startbana 04R utan att uppmärksamma, att banan inte var fri enligt reglerna. Bidragande orsaker var, att BLF282 och EAY230 inte fick kontakt på frekvensen för flygledningen för taxning, utan var tvingade att stanna vid hållplatsen ZD, som var given som gräns för klareringen, varför flygplanens rullning inte fortskred på ett sätt antagen av flygledaren för TWR east. Dessutom flygledarens syniakttagelser försvårades av snöfall, mörker samt en vertikal pelare i flygledningstornets struktur.
Undersökningskommissionen gav inte några säkerhetsrekommendationer.
C1/2006L Rapport (pdf, 0.6 Mt)
Publicerad 2.2.2006