B2/2006L Flygolycka med ett ultralätt flygplan i Aska, Sodankylä 10.7.2006

I Aska, Sodankylä inträffade 10.7.2006 klockan 14.25 en flygolycka (alla tider anges i finsk tid), där ett privatägt ultralätt flygplan på pontoner av typen Ikarus C42 skadades svårt, och föraren dödades. Genom beslutet B2/2006L tillsatte Centralen för undersökning av olyckor en haveriutredning, och som ordförande utsågs Markku Koivurova och som medlem Juhani Mäkelä.

Föraren hade inlett en distansflygning i höjd med Sodankylä centrum från Kitinen (en älv i kommunen Sodankylä) till Aska med syfte att landa vid stranden, vid en väns stuga vid samma älv. Olyckan inträffade när föraren cirkulerade kring landningsplatsen. När föraren tog ett andra varv, och flög i medvind, och började svänga åt vänster, roterade flygplanet plötsligt kring längdaxeln och störtade rakt i marken och flygplanet skadades svårt. Föraren dödades omedelbart.

Föraren hade ett gällande certifikat, läkarintyg och typbehörighet, men hans flygerfarenhet under den senaste tiden var liten. Flygvädret var gott, med undantag för vindförhållandena. Vinden var hård och byig. Vid föregående flygning hade man konstaterat att flygmaskinens hastighetsmätare hade en tendens att haka upp sig. Detta berodde uppenbarligen på att det trängt in vatten i pitotsystemets statiska del.

Den direkta orsaken till olyckan var, att kontrollen över flygplanet förlorades i kraftig byig vind. Som en bidragande orsak kan förarens låga flygerfarenhet under den senaste tiden anges. Det går heller inte att utesluta möjligheten, att hastighetsmätarens bristfälliga funktion kan ha bidragit till olyckan.

Haveriutredningen utfärdade inga säkerhetsrekommendationer.

B2/2006L Rapport (pdf, 0.38 Mt)

Publicerad 10.7.2006