C5/2005L Bränsleläckage under flygning 15.8.2005

Den 14-15 augusti 2005 klockan 20:38-03:55 UTC inträffade en farlig situation under en reguljär flygning av Finnair Oyj från Helsingfors till Peking, där bränsle började läcka från skarven av vänstra motorns bränsleledning och pylon. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte genom sitt beslut c 5/2005 en haverikommission för att undersöka händelsen. Undersökningsman Tapani Vänttinen utnämndes till kommissionens ordförande och undersökningsman Markus Bergman till medlem.

Man hade bytt motorn den 22-23 juli 2005 på det tremotoriga trafikflygplanet av typ MD-11, med registreringsbeteckningen OH-LGF och 292 passagerarplatser. Det började läcka bränsle från den utbytta motorn under flygningen i fråga. Flygningen fortsattes till destinationen utan att stänga av motorn med bränsleläckaget. Orsaken för läckaget utreddes i Peking, felet åtgärdades och flygplanet återvände till Helsingfors som vanligt.

Det konstaterades i undersökningen brister i monteringsanvisningarna för bränsleledningen, i konstruktionen av anslutningen av bränsleledningen till pylonen samt i piloternas verksamhet i situationen med bränsleläckaget.

Tillbudet förorsakades i första hand av bränsleledningens monteringsfel i samband med motorbytet och av att motorn med bränsleläckaget hölls i gång under flygningen. Som bidragande orsaker till den farliga situationen har varit brister i anvisningarna, som används under installationen av motorn, konstruktionen av bränsleledningens anslutning till pylonen samt den ringa utbildningen av piloter för situationer av bränsleläckage.

Haverikommissionen gav tre rekommendationer för flygsäkerhet. Det rekommenderades att flygplanets tillverkare och flygbolaget preciserar mera monteringsanvisningarna av motorns bränsleledning på MD-11 flygplanet. Flygplanstillverkaren rekommenderas att modifiera konstruktionen av bränsleledningens anslutning till pylonen. Flygbolaget rekommenderas att inspektera program för pilotutbildning för att säkerställa, att besättningarna får tillräckliga färdigheter att agera vid situationer av bränsleläckage.

C5/2005L Rapport (pdf, 0.7 Mt)

Publicerad 15.8.2005