C4/2005L Helikopterolycka i Hailuoto 19.8.2005

En flygolycka inträffade fredagen 19.8.2005 ungefär klockan 20.35 finsk tid i Hailuoto kommun nära Uleåborg. Olyckan inträffade för en privatägd helikopter, av typen Robinson R22 BETA med registreringsbeteckningen OH-HME. Centralen för undersökningen av olyckor tillsatte 23.8.2005 genom sitt beslut Nr C 4/2005 L en haverikommission. Till dess ordförande utnämndes utredare Ari Huhtala och till medlemmar utredare Kari Siitonen och Juhani Mäkelä. Kommissionen tillkallade som sakkunnig Helitours chef för flygoperationer Pertti Törrönen.

Helikopterns pilot och medföljande passagerare förberedde sig för en lokal flygning i omgivningen av Hailuoto på kvällen ungefär klockan 20.20. Klockan 20.35 steg piloten med helikoptern till hovring ungefär en meter över marken och fick en känsla att helikoptern inte lydde styrorgan och att han höll på att tappa kontrollen av helikoptern. Oförutsedd svängde helikoptern kraftigt åt höger kring sin vertikalaxel med samtidigt lutandes åt vänster och föll ned på stranden. Bladen till helikopterns huvudrotor slog i sanddynen och det ena bladet sprack itu och flög cirka 40 meter ifrån den omkullfallna helikoptern. Helikoptern fick betydande skador i islaget. Piloten och den medföljande passageraren skadades lindrigt. Det fanns inga ögonvittnen för olyckan. Människorna i de närbelägna sommarstugorna hörde när helikopterns motor gick igång och något senare förändringen av motorljudet till "smattrande". Några av människorna hade sett ett flygande rotorblad, varvid de sprang ut på stranden och konstaterade att helikoptern låg på sanden med vänstra sidan nedåt och nosen åt havet. Tillsammans med piloten hjälpte de den fastklämda passageraren ut ifrån helikoptern och larmade nödcentralen. Piloten och passageraren fick första hjälpen för sina sår av de människor, som hade kommit till platsen.

Helikoptern var vid maximal startvikt, då bevarandet av kontroll vid starten förutsatte större kontrollutslag än normalt. Kontrollernas möjligen överstora utslag åt vänster redan före starten kan ha lett till en situation, där helikoptern har direkt efter starten farit i en riktning förutsatt av kontrollutslagen. Pilotens möjligen stora kontrollutslag åt höger, kombinerat med det högre än normala vridmomentet, orsakad av den höga startvikten, kan möjligen ha lett till helikopterns kraftiga svängning åt höger. Helikopterns roterande rörelse och låga flyghöjd, kombinerat med förlusten av höjd, har lett till att helikopterns vänstra landställ har med sidan före slagit i marken. Kollisionen har orsakat en så kallad dynamisk vältning åt vänster. Baserat på undersökningarna har man inte konstaterat i helikoptern något tekniskt fel, som skulle ha orsakat olyckan.

Nyckelhändelse, som ledde till olyckan, var förlusten av kontroll på helikoptern och därefter helikopterns fallande åt vänstra sidan. Överstora kontrollutslag, utförda av piloten, var den omedelbara orsaken. Som bidragande orsak kan ha varit alkohol, som fanns i pilotens blod.

Haverikommissionen framför inte några rekommendationer för flygsäkerhet.

C4/2005L Rapport (pdf, 0.65 Mt)

Publicerad 19.8.2005