C1/2005L Ultralättolycka i Vammala 6.1.2005

Torsdagen 6.1.2005 klockan 11:25 Finsk tid inträffade i Vammala Ylistenjärvi en olycka, då ett tyngdpunktstyrt ultralätt flygplan av typ HybredR 503, tillverkad av Medway Microlights Ltd, störtade i isen av en sjö. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte genom sitt beslut C 1/2005 L en haverikommission. Till dess ordförande utnämndes Tapani Vänttinen och till medlem undersökare Toni Mäkelä.

Piloten hade tidigare utfört rullningsförsök med sitt ultralätta flygplan, utrustat med skidor, vid ett åkerfält i närheten av sin boplats. Då han hade märkt att åkerfältet var för litet för övningarna, fortsatte han rullningsövningar på isen av Ylistenjärvi sjön, varefter han hade för avsikt att utföra en start och omedelbar landning. Piloten gjorde först två vida avlånga rullningsförsök. I slutet av andra varvet steg flygplanet i luften med en tämligen brant vinkel. Den snabba stigningen och försämringen av sikten överraskade piloten. Detta fick piloten att plötsligt minska pådraget till tomgång, som följdes av flygplanets stall, det slutgiltiga förlorandet av kontrollen och islaget i isen. Planet hade stigit till en höjd av 10-30 meter och flugit en sträcka på 300 meter innan det störtade i isen i en brant vinkel lutande åt höger. Piloten förolyckades allvarligt. Flygplanet skadades svårt.

Orsaken till olyckan var pilotens beslut att utföra rullningsövningar och korta flygningar utan en behövlig flygutbildning i väderförhållanden, som klart understeg de tillåtna väderminima.

Haverikommissionen framförde inte några säkerhetsrekommendationer.

C1/2005L Rapport (pdf, 0.67 Mt)

Publicerad 6.1.2005