B5/2005L Helikopterolycka i Paltamo 2.9.2005

Vid golfbanan I Paltamo Metelinniemi inträffade 2006-09-02 ungefär klockan 13:30 finsk tid en flygolycka, där helikopter OH-HLP av typen Bell 206B och ägd och opererad av First Invest Oy, som hade varit på en fotograferingsflygning, ramlade ned i golfbanans vattenhinder. Utöver piloten det fanns två personer, varav den ena skadades lindrigt. Helikoptern skadades svårt. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte en haverikommission att undersöka olyckan. Till kommissionens orförande utnämdes undersökningsman Juhani Hipeli och till medlemmar undersökningsmän Antti Kaarnamo och Jari Huhtala.

När olyckan inträffade fotograferades golfbanans spelrutter från helikopterns vänstra baksits för en presentationsvideo. Helikoptern flög längs högra sidan av spelrutten ovanför trätopparna upskattningsvis på en höjd av 150-200 fot ovanför marken med en hastighet av 20 till 30 knop. Ruttens början svänger åt vänster och slutparten åt höger. Vid närmandet av ruttens ända kände piloten hur helikopterns nos oavsiktligt vände åt höger. Han försökte återta kontrollen av helikoptern genom att styra, men vändningen åt höger fortsatte och rotationen ökade i fart. Helikoptern roterade kring sin vertikalaxel uppskattningsvis 1,5 till 3.5 varv åt höger innan landställen slog i vattnet. Helikoptern lutade åt vänster och huvudrotorn slog i vattnet och sedan i helikopterns vänstra sida. Därefter vände helikoptern upp och ned så, att lanställen, kroppens nedre parti och stjärten förblev delvis ovanför vattenytan. Alla tre räddades genom egna åtgärder ifrån den vattenfyllda helikoptern.

Enligt haverikommissionens åsikt hamnade man i ett okontrollerat flygtillstånd, i en oavsiktlig rotationsrörelse åt höger kring vertikalaxeln som följd av förlorandet av stjärtrotorns effekt. Till förlorandet av effekten bidrog låg flyghastighet, vänster snedanblåsning, då den högra pedalen är nedtryckt, höger sväng, relativt hög flygvikt och medvind. Vid lågfartsflygning balanseras torsionsmomentet, orsakakad i helikoptern av den erforderliga effekten i huvudrotorn, med stjärtrotorns dragkraft. Torsionsmoment, uppstådd i kombination av de nämda bidragen, överskred den erhållna effekten från stjärtrotorn och ledde till en oavsiktlig roterande rörelse och förlorandet av kontrollen på helikoptern. Det framgick också i undersökningen, att piloten hade bristfälliga kunskaper om helikopterns flygegenskaper och aerodynamik troligtvis på grund av en ofullkomlig utbildning.

Haverikommissionen anser, att grundorsaken till olyckan var pilotens bristfälliga kunskaper i helikopterns flygegenskaper och aerodynamik. Piloten forlorade kontrollen av helikoptern vid lågfartsflygning i medvind och höger sväng med snedanblåsning åt vänster, varvid stjärtrotorn förlorade sin effekt som följd av de bidragande faktorernas samverkan. Piloten kände inte igen flygtillståndet och förmådde inte räta ut rotationsrörelsen kring vertikalaxeln, varvid helikoptern föll i vattnet. Som bidragande orsaker fanns pilotens ringa erfarenhet av flygfotogfrafering och medvind.

Haverikommissionen framför som flysäkerhetsrekommendationer, att Luftfartsförvaltningen skulle vidta åtgärder att öka kunskapen om stjärtrotorns effektförlust i helikopterutbildningsprogram och att den skulle syna över undehållskraven för företaget och övervaka uppföljandet av kraven.

B5/2005L Rapport (pdf, 0.95 Mt)

Publicerad 2.9.2005