B3/2005L Flygolyckan i Jämijärvi 24.7.2005
Bogserplanet började bogsera segelflygplanet från startbana 27 vid Jämi flygplats. Efter cirka en 90 graders sväng åt vänster drevs det tvåsitsiga segelflygplanet i en position som lyfte upp bogserplanets stjärt. Bogserpiloten kopplade ur bogserlinan, men på grund av den låga flyghöjden, hann han inte räta upp flygplanet, som störtade i en tallskog. Efter urkopplingen svängde segelflygplanet åt vänster i riktning mot flygplatsen och landade halvvägs på startbana 33 med bogserlinan i noskopplingen.
Det framgick i undersökningen, att piloternas förberedelse för flygningen var bristfällig med avseende på vädret. Som följd av det regniga vädret hade bogseringskombinationens stigförmåga försvagats och det fuktiga vädret orsakade kondensation av fukt på insidan av segelflygplanets huv. Som följd av detta förlorade segelflygplanets pilot sikten framåt.
Olyckan förorsakades av piloternas beslut, att ge sig ut på en bogsering i en regnig väderlek, som snabbt förändrades. Segelflygplanet drevs i förhållande till bogserplanet i ett läge, som orsakade att bogserplanets stjärt steg upp. Som följd av den låga flyghöjden hann bogserplanet inte räta upp sig utan störtade i skogen.
Haverikommissionen rekommenderar, att Luftfartsförvaltningen skulle tillägga i luftfartbestämmelsen OPS M8-8 ett minimikrav för väderlek med en sikt på 8 km och 450 meters molnbas, när man utför passagerarflygningar med segelflygplan.
B3/2005L Rapport (pdf, 0.77 Mt)
Publicerad 24.7.2005