C8/2004L Fyra helikoptrar flög inom farligt område i Sodankylä 19.11.2004
Fredagen 19.11.2004 tidsintervallet 11.50-12.10 flög fyra utbildningshelikoptrar MD 500 från Jägarregementet i Utti till ett aktivt tillfällig farligt område EF D121 Tähtelä i Sodankylä. Centralen för undersökning av olyckor beslöt att utreda händelsen och utsåg trafikflygare Jussi Haila som utredare.
Helikoptrarna hade utfört övningar i Norra Finland 15.11.2004 till 117.1.2004. Avdelningen hade avsett att flyga från Ivalo till hemmabasen18.11.2004, men på grund av dåligt väder flyttades återflygningen till nästa dag. Piloterna samlades på morgonen 19.11.2004 vid Ivalo flygplats, i flygbriefingrummet i administrationsbyggnaden. De bestämde sig för att flyga distansflygningen enskilt och att utföra förberedelserna för flygningen tillsammans. Piloterna fick väderinformation från text-TVn, genom att ringa till meteorologen i Rovaniemi, samt genom att beställa en SW-karta (väderkarta) från Rovaniemi flyginformation. En av piloterna frågade flyginformationen om aktivitet inom skjutområdena, men frågade inte om uppgifter från alla farliga områden. Piloterna skaffade ingen VFR-bulletin. De flyttade starten till klockan 11 på grund av vädret i Rovaniemi. Då öppnade även flygledningen i Ivalo, som gav luftfartygen starttider och skickade telegram till flygledningen i Rovaniemi om detta. Piloterna var inte i radiokontakt med flygledningen i Rovaniemi. Helikoptrarna flög med ungefär fem minuters mellanrum på 30-100 m höjd. Flygvädret var tillräckligt för att flyga VFR enligt bestämmelserna. I Sodankylä, på det tillfälliga farliga området EF D121 Tähtelä, gjordes atmosfäriska mätningar med en i marken förankrad ballong. När händelsen inträffade var ballongen, som var 4,4 meter lång och 2 meter i diameter, på ungefär 1 000 meters höjd, i moln. Sikten var ungefär tre kilometer, molnhöjden var ca 300 meter och vinden sydlig fyra meter per sekund. Helikoptrarna passerade ballongens vajer på ca 700-2 000 meters avstånd. Piloterna såg inte ballongen eller vajern.
Undersökningen visade att instruktionerna till piloterna för planering av flygningen varit tillräckliga. Luftfartsverkets publicering av flygsäkerhetsuppgifter på Internet bör utvecklas vad gäller distribution
och användning.
Risksituationen uppstod, när helikopterpiloterna inte skaffade en VFR-bulletin vid planeringen av flygningen eller på annat sätt kontrollerade alla farliga områden i flygvägen och därför flög in i det aktiva farliga området EF D121 för att undvika skjutfältet D94.
Jägarregementet i Utti bör uppmana piloterna att uppmärksamma införskaffandet av information för distansflygningar. Särskilt viktigt är att betona behovet och användningen av VFR-bulletinen vid planering av flygningar. Jägarregementet i Utti bör även klarlägga nyttan av Luftfartsverkets på Internet publicerade AIS- och MET-sidor i verksamheten. Därför bör flygavdelningar eller enskilda luftfartyg ha tillgång till trådlös Internet-förbindelse vid verksamhet utanför baserna.
Luftfartsverket bör skaffa godkännande från luftfartsmyndigheterna för vädersidorna (MET) som publiceras på Internet samt se till att flygplatsernas briefingrum har en Internet-förbindelse med utskriftsmöjlighet som kan användas av piloterna, så att flygsäkerhetsuppgifter som publiceras på Internet kan användas i flygverksamheten.
C8/2004L Rapport (pdf, 0.66 Mt)
Publicerad 19.11.2004