C7/2004L Helikopterolycka i Naruska by i Salla kommun 16.10.2004
14 km norr om Naruska by i Salla kommun inträffade 2004-10-16 kl 16:55 finsk tid en flygolycka med en helikopter av typ Robinson R22 Mariner, registreringsbeteckning OH-HTE, tillhörig Helitour Oy. Helikoptern var ute på rennäringsflygning när helikopterns motor tappade sin effekt och piloten gjorde en nödlandning i skogen. Helikoptern hade två mans besättning. Ingen av personerna skadades i samband med nödlandningen. Helikoptern skadades betydligt vid nödlandningen. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte en haverikommission, och till dess ordförande utnämndes utredningsman Ari Huhtala och till medlem utredningsman Timo Rantala. Utredningen bistods av utredningsman Juhani Mäkelä.
Helikoptern hovrade lågt på ca 50 meters höjd och därifrån for iväg med en samtidig högersväng. Plötsligt hördes en smäll och samtidigt uppstod larmet ifrån lågvarvsindikatorn. Helikopterns motor hade stannat och helikoptern började förlora flyghöjd och fortsatte samtidigt högersvängen. Ungefär tio meter före markkontakt träffade rotorbladen träden och gick sönder och helikoptern kunde därefter inte längre kontrolleras.
Fördelarrotorn till en av helikopterns tändmagneter gick sönder under flygningen och justerade tändningsinställningen tidigare. varvid motorn stannade. På grund av den låga flyghöjden och låga flyghastigheten misslyckades nödlandningen i terrängen.
Utredarna rekommenderade, att Luftfartsinspektionen skulle föreskriva, att skicket hos fördelarhjulens kuggar i de tändmagneter av typen TCM (Teledyne Continental Motors, tidigare Bendix), som används i helikoptrar, alltid undersöks i samband med 100-timmarsservice. Utredarna rekommenderade ytterligare, att den som bedriver flygverksamhet borde transportera och förvara bränsle avsett för luftfartyg på vederbörligt sätt, samt vid ovannämnda förhållanden vid tankning av luftfartyg alltid använda sämskinn eller motsvarande filter. Dessutom borde den som bedriver flygverksamhet uppmuntra piloterna att rapportera om bakslag, som inträffat i samband med start av motorn.
Yttranden om utredningsrapporten har begärts från Luftfartverkets Luftfartsinspektion, Helitour Oy och Helitech Oy. Yttrandena har beaktats i utredningsrapporten.
C7/2004L Rapport (pdf, 0.69 Mt)
Publicerad 16.10.2004