B3/2004L Flygolycka i Mäntsälä 24.8.2004

På tisdagen den 24 augusti 2004 inträffade en olycka i Mäntsälä nära Metsäkulmantie 123, där ett privatbyggt och privatägt ultralight flygplan Colibri MB 2 kraschade ner. Planet förstördes totalt och piloten omkom omedelbart. Centralen för undersökning av olyckor beslöt att tillsätta en utredningskommission nr B 3/2004 L med utredare Jouko Koskimies som ordförande och utredare Tapani Vänttinen som medlem.

Piloten hade kommit på eftermiddagen för ett övningsflyg på Mäntsälä privata flygplats. Piloten ville först göra några startövningar, eftersom planet enligt hans åsikt var svårkontrollerat på marken. Vädret var bra. Vinden var litet byig från riktningen 270°–300°och hastigheten 6–10 knop. Den största tillåtna sidovindskomponenten för planet var 11 knop. Piloten gjorde på banan 22 fyra eller fem startövningar, vid vilka han hade svårigheter med riktkontrollen. Efter varje övningsstart hade piloten stannat flygplanet utan att stoppa motorn och hade öppnat huven för att diskutera med närvarande personer. Piloten gjorde den slutliga starten omkring kl. 16.25, flög nära flygplatsen 10–15 minuter, och flög slutligen över flygplatsen i nordvästlig riktning mot Mäntsälä. Planet störtade kl. 16.43 omkring tre kilometer sydost om Mäntsälä centrum.

Planet hade störtat i riktningen 044° på en rypsåker i vertikalvinkeln 40°–50° och i krängning till höger. Olycksplatsens koordinat var 60°36,881 N 025°22,121 E (WGS 84) och höjden från havsytan 75 meter. Vid utredningen av propellern kunde man se, att motorn hade fungerat ända ner till marken. Alla planets yttersta delar hittades. Således hade planet inte gått sönder i luften. Kabinens huvram hittades avskild från flygkroppens motfåll, där huvlåset finns. Huvlåset var öppet, gångjärnen hela och huvens stoppsnöre hade gått av. En spänningsfjäder från låset kunde inte hittas. Akrylhuven var splittrad, men några delar var ännu fast vid ramen. Rikligt med delar fanns längs störtningslinjen. Några delar kunde även hittas omkring 700 meter ost-sydost från olycksplatsen.
På grund av alla fynd kunde man dra slutsatsen, att planets huv hade öppnat sig och gått sönder i luften. Splittringen av flygplanet och kollisionsspåren i marken visade, att hastigheten vid stöten hade varit stor och att planet inte har varit i spinn. Planet var inte överlastat. Tyngdpunkten var inom tillåtna ramar.

Sannolik orsak till olyckan var, att huvens låsningsspak har under flyget oavsiktligt öppnats. Huven har omedelbart öppnats åt högre sidan av flygplanet och träffat vingen, varvid huven har delvis splittrats. På basis av delarnas fyndplats kan man anta, att huven hade öppnats just före störtningen. Den stora huvens aerodynamiska motståndet har svängt nosen till höger. Planet har omedelbart svängt sig om höger och nosen har kraftigt sjunkit. Allt har hänt så snabbt, att piloten på grund av låg flyghöjden har inte hunnit räta ut planet.

Utredningskommissionen framförde inga säkerhetsrekommendationer.

B3/2004L Rapport (pdf, 0.94 Mt)

Publicerad 24.8.2004