L2023-02 Flygolycka vid Selänpää flygplats 16.7.2023

Söndagen den 16 juli 2023 ordnade den lokala luftfartsföreningen en luftfartsdag som blivit en tradition vid Selänpää flygplats. Luftfartsdagen inkluderade bland annat förevisning av flygplan, konstflyguppvisningar samt möjlighet att delta i avgiftsbelagda introduktionsflygningar med segelflygplan, motorsegelflygplan och helikopter. Det hade gjorts reklam för luftfartsdagen och konstflyguppvisningen i samband med den och hundratals människor befann sig på platsen.

Som en del av programmet under luftfartsdagen ordnades en konstflyguppvisning där två konstflygplan genomförde en i förväg inövad paruppvisning. Därefter bestämde sig piloterna för att göra extra solouppvisningar. Under den första solouppvisningen sökte piloten effektfullhet genom riskfyllda manövrar och underskred minimihöjderna i godkännandeintyget för uppvisningspilot. Piloten inledde upptagningsmanövrarna efter en flatspinn på för låg höjd och konstflygplanet störtade i en brant vinkel i skogen. Piloten avled vid kraschen. Flygplanet fick irreparabla skador.

I luftfartsföreningen hade det blivit en vana att ordna en flyguppvisning under luftfartsdagen.
För att ordna en flyguppvisning förutsätts att striktare säkerhetskrav uppfylls. Det flyguppvisningstillstånd som krävs hade inte ansökts för flyguppvisningen hos Transport- och kommunikationsverket, men luftfartsföreningen hade på samma sätt som tidigare år lämnat in en räddningsplan till det lokala räddningsverket, där de möjliga uppvisningarna med konstflygplan hade nämnts. Räddningsverket identifierade inte behovet att anvisa föreningen att kontakta övriga myndigheter bland annat för att ansöka om flyguppvisningstillstånd.

Pilotens flygcertifikat, det flygmedicinska intyget och godkännandeintyget för uppvisningspilot (PDA) var i kraft vid tidpunkten för olyckan. Kompetensklassen i godkännandeintyget för uppvisningspilot hade höjts med två nivåer en månad före olyckan direkt från klassen Intermediate till klassen Unlimited. Minimihöjden för konstflygning hade sänkts från 700 fot till 400 fot. Piloten hade inte den förmåga och skicklighet som krävdes i godkännandeintyget för att hantera sin luftfarkost på ett säkert sätt vid genomförande av ett oplanerat flyguppvisningsprogram. Pilotens bristfälliga färdighets- och kunskapsnivå framkom inte i förfarandet i anslutning till beviljandet av godkännandeintyget för uppvisningspilot.

För att förbättra säkerheten rekommenderar Olycksutredningscentralen att:

  • Arbets- och näringsministeriet säkerställer att tillstånds- och tillsynstjänsten görs känd bland evenemangsarrangörer och myndigheter.
  • Kommunikationsministeriet gör en ny bedömning av förfarandena för beviljande av godkännandeintyg för uppvisningspilot så att en tillräcklig färdighets-, kunskaps- och säkerhetsnivå säkerställs i flygverksamheten.

Publicerad 11.6.2024