L2022-02 Olycka i Tikkakoski 17.4.2022
En pilot i ett hobbyflygplan av typen Monett Sonerai I inledde den 17 april 2022 en privat övningsflygning från Jyväskylä flygplats i Tikkakoski. Några minuter efter start uppstod en funktionsstörning i flygplanets motor och motorn stannade. Piloten försökte ta sig tillbaka till flygplatsområdet, men blev tvungen att göra en nödlandning i skogen. Med den trafikvarvshöjd som piloten använde, vilken var lägre än normalt, var det inte möjligt att med denna flygplanstyp glidflyga till flygplatsområdet efter att motorstörningen uppstått. I samband med nödlandningen kolliderade flygplanet med träd och piloten avled. Flygplanet fick irreparabla skador.
Efter olyckan utfördes en grundlig teknisk undersökning av flygplanets motor, där motorn togs isär och dess komponenter undersöktes. I motorn hittades inget tekniskt fel som kunde ha lett till att motorn stannade i luften. Det fanns tillräckligt med bränsle av rätt typ. Sannolikt stannade motorn på grund av is eller kondenserat bränsle som samlats i förgasaren eller insugningsgrenröret. Förgasarens monteringsplats och insugningsgrenrörets konstruktion gjorde motorn utsatt för isbildning samt för sådan droppbildning av bränsle i insugningsgrenröret som är typisk för motortypen. Väderförhållandena och flygningsskedet var gynnsamma för isbildning i förgasaren. Flygplanet var utrustat med en uppvärmningsanordning för insugen luft, men det finns inga säkra uppgifter om anordningens effektivitet eller användning under flygningen.
Under utredningen upptäcktes att information om isbildning i förgasaren finns tillgänglig på finska endast i liten utsträckning. Temperaturens och daggpunktens inverkan på risken för isbildning i förgasaren framkommer inte i väderrapporterna om flygvädret, men frågan behandlas i en föråldrad flyginformation som för närvarande är tillgänglig endast på en server utanför Transport- och kommunikationsverket.
I de nuvarande luftfartsföreskrifterna fastställs inga utbildnings- och erfarenhetskrav för byggare av luftfarkoster med hobbykonstruktion. Bristfälliga eller felaktiga uppgifter eller färdigheter kan leda till farliga konstruktionslösningar eller felaktiga installationer av anordningar. Genom effektiv och samordnad utbildning kunde hobbyflygarnas allmänna kunskap om säker luftfartsteknik förbättras. Myndigheten inspekterar en luftfarkost med hobbykonstruktion för första gången först i slutet av byggskedet, när ett tillfälligt tillstånd för luftfart och provflygning söks för luftfarkosten. Möjliga allvarliga brister som upptäcks i samband med inspektionen leder i nuläget inte alltid till en ny inspektion.
För att förbättra säkerheten rekommenderar Olycksutredningscentralen att:
- Transport- och kommunikationsverket säkerställer att informationsmaterialet om isbildning i förgasaren (OPS T1-18 kaasuttimen jäätyminen / EGAST GA5 Piston engine icing) eller motsvarande informationsmaterial är tillgängligt på finska.
- Transport- och kommunikationsverket tillsammans med organisationerna inom hobbyflygning säkerställer att hobbybyggarna har tillgång till uppdaterat studiematerial och utbildning samt att betydelsen av samarbetet mellan byggaren och övervakaren under byggprojektet understryks.
- Transport- och kommunikationsverket fastställer att även en övervakare av byggarbetet är tillgänglig i samband med den första luftvärdighetsinspektionen av en luftfarkost med hobbykonstruktion. Om allvarliga brister upptäcks i samband med inspektionen, bör det alltid leda till en ny inspektion.
Publicerad 7.6.2023