L2021-04 Motorstörning i passagerareflygplan vid start på Helsingfors-Vanda flygplats 25.11,2021

Amapola Flyg AB:s flygplan av typen Fokker F-27 avgick den 25 november 2021 klockan 17.01 från startbana 22L vid Helsingfors-Vanda flygplats för en tidtabellsenlig reguljärflygning till Joensuu.

Under den inledande accelerationen gav flygplanets övervakningssystem en kortvarig varning. Piloterna hörde varningen, men hann inte ta reda på och tolka dess ursprung. När flygplanet lyfte inträffade en funktionsstörning i propellerns flöjlingssystem. Som en följd av detta flöjlade den vänstra motorns propeller, men motorn fortsatte att gå på hög effekt. Kaptenen som styrde flygplanet fortsatte att flyga planet och styrmannen stängde av den vänstra motorn i enlighet med metoden för motorstörning.

Besättningen i flygplanets cockpit anmälde händelsen till flygledningen med ett nödanrop. Flygledningen började leda flygplanet tillbaka till avgångsflygfältet på piloternas begäran. Som en följd av flygmetoden som användes av piloterna riskerade flygplanet hamna utanför det övervakade luftrummet och alltför nära en hög mast. Flygledaren gav piloterna styrriktningar för att bibehålla ett säkert avstånd mellan flygplanet och den höga masten.

Piloterna förberedde sig för att återvända till landningsbana 15 vid Helsingfors-Vanda flygplats. Under flygningen utförde piloterna uppgifter enligt checklistorna. När kaptenen begärde att landningsställen skulle fällas ut under inflygningen, upptäckte piloterna att de varit utfällda under hela flygningen. Flygplanet landade klockan 17.19 och rullade till plattan. Det fanns inget behov av räddningsåtgärder.

Olycksutredningscentralen rekommenderar att

* Innehavaren av typcertifikatet, Fokker Services, i samarbete med motortillverkaren Pratt & Whitney utreder möjligheten att dubblera TQ-sensordata så att ett fel i den ena TQ-sensorn inte orsakar okontrollerad flöjling av propellern

* Innehavaren av typcertifikatet, Fokker Services, i samarbete med motortillverkaren Pratt & Whitney utreder behovet av automatisk stängning av motorn om propellern flöjlar okontrollerat

* Innehavaren av typcertifikatet, Fokker Services, inkluderar hantering av en okontrollerad felsituation i propellerns flöjlingssystem i utbildningsprogrammet för piloter.

* Innehavaren av typcertifikatet, Fokker Services, lägger till kontroll av att landningsställen är infällda som en egen punkt i checklistorna som används i undantagssituationer.

Publicerad 22.11.2022