L2021-03 Flygolycka med hobbyflygplan i Hyvinge 27.9.2021

Måndagen den 27 september 2021 startade en pilot som deltog i utbildning och en flyglärare från Hyvinge flygplats för att genomföra en repetitionsutbildning för att förlänga rättigheterna i anslutning till pilotens LAPL-certifikat. Avsikten var att under repetitionsflygningen genomföra en marschflygning och avsluta flygningen med tre simulerade nödlandningar på Hyvinge flygplats.


Repetitionsflygningen flögs med ett hobbyflygplan av typen Van's RV-8, där piloterna sitter bakom varandra. Flygläraren som satt i det bakre sätet i det aktuella flygplanet hade inga egna mätare för övervakning av flygdata och inga pedaler. Vid det bakre sätet fanns dock en styrspak och ett effektreglage.


Piloten som utbildades styrde flygplanet under repetitionsflygningen. Efter marschflygningsavsnittet meddelade piloten via radion på Hyvinge flygplats radiofrekvens att hen inleder en simulerad nödlandning. Under nödlandningen sjönk flygplanets fart till nästan överstegringsfart och piloten förlorade kontrollen över planet, vilket ledde till att planet slog i marken. Piloten som utbildades avled och flygläraren skadades allvarligt. Flygplanet förstördes och är i irreparabelt skick.


Under utredningen framkom det att den 78-åriga piloten som utbildades avled på olycksplatsen på grund av en sjukdomsattack. Piloten hade flera hjärt- och kärlsjukdomar som följdes upp regelbundet på sjukhuset. Den ökade risken för förlust av funktionsförmågan (inkapacitet) som orsakades av pilotens höga ålder och de många sjukdomarna identifierades inte och det medicinska intyget fortsatte att vara i kraft.


Det är inte ovanligt att en flygläkare behöver utvärdera risken för förlust av funktionsförmågan på grund av en eller två sjukdomar när det gäller piloter i arbetsför ålder. Det finns emellertid endast några tillgängliga flygmedicinska undersökningar som gäller ökad risk för förlorad funktionsförmåga hos äldre, multisjuka piloter i takt med att de blir äldre. Eftersom informationen är mycket begränsad, är det väldigt svårt eller till och med omöjligt att bedöma risken för att en äldre, multisjuk pilot förlorar funktionsförmågan.


Användningen av RV-8-flygplanet under utbildningsflygningen skulle ha krävt särskilt myndighetsgodkännande. Det särskilda godkännandet kräver bland annat fullständig dubbelkontroll. Den simulerade nödlandningen påbörjades på låg höjd och flögs vid de yttersta gränserna för flygplanets aerodynamiska prestationsförmåga. På grund av avsaknaden av mätare och pedaler hade flygläraren mycket begränsade möjligheter att ingripa i den utbildade pilotens flygning. Om pilotens sjukdomsattack skulle ha inträffat i luften, hade flygläraren haft ytterst lite tid att reagera på situationen och vidta korrigerande åtgärder.


Olycksutredningscentralen rekommenderar att


- Transport- och kommunikationsverket ökar allmänflygarnas medvetenhet om kravet på särskilt godkännande vid användning av hobby- och experimental-flygplan i samband med utbildning.
- Europeiska byrån för luftfartssäkerhet ökar flygläkarnas kunskap och färdigheter i anslutning till bedömningen av multisjuka, äldre piloters hälsotillstånd.
- Internationella civila luftfartsorganisationen uppdaterar sin handbok så att ålderns inverkan beaktas på ett mer heltäckande sätt ur ett flygmedicinskt perspektiv när en pilot har flera olika sjukdomar.

Bilagor

Publicerad 26.9.2022