Den direkta orsaken till passagerar-bilfärjan Amorellas bottenkänning var ett tekniskt fel – Olycksutredningscentralens utredning fortsätter
Olycksutredningscentralens utredning av bottenkänningen med Viking Line Abp:s passagerar-bilfärja Amorella i Ålands skärgård söndagen den 20 september 2020 har avancerat och händelseförloppet och den direkta orsaken till bottenkänningen har klarlagts.
Som en följd av ett tekniskt fel i Amorellas effektregleringssystem flyttades den högra propellerns bladvinklar av sig själva till fullt backningsläge när fartyget närmade sig den smala passagen vid Hjulgrund. Besättningen på kommandobryggan upptäckte att fartygets beteende avvek från det normala och reagerade omedelbart. Fartyget fortsatte ändå att svänga till höger mot farledsområdets kant, vilket ledde till den första bottenkänningen sydost om Hjulgrund. Eftersom fartygets djupgående i fören ökade och fartyget fick slagsida mot höger, beslutade befälhavaren att köra upp fartyget på stranden vid ön Järsö för att stabilisera situationen.
Olycksutredningscentralen begärde handräckning av försvarsmakten för dokumentering av olycksområdet under vattenytan. Vid farledsområdets norra kant hittades ett stenblock, vilket Trafikledsverket i sin egen utredning bedömde att hade hamnat där som en följd av Amorellas grundstötning. Stenblocket hade spår av rost och färg från Amorella. Trafikledsverket avlägsnade stenblocket genom sprängning, farledens djup säkerställdes och farleden öppnades återigen för trafik den 2 oktober 2020.
Olycksutredningscentralens utredning av bottenkänningen fortsätter. Utredningsrapporten inklusive utredningsplanen publiceras sommaren 2021.
Mer information:
Utredningsledare Risto Haimila, tfn 02951 50730
Direktör, professor Veli-Pekka Nurmi, tfn 02951 50701
Publicerad 25.11.2020