Stoppskor har orsakat urspårning av flera godståg

Publicerad 9.3.2016

Enligt Olycksutredningscentralens undersökning orsakades urspårningen av godsvagnar på södra bangården i Riihimäki i slutet av januari 2016 av en stoppsko som glömts kvar under tåget.

Stoppskor används på bangårdar för att förhindra att vagnar inte kommer i rörelse av sig själva. Avlägsnandet av stoppskorna är dock endast beroende av personalens minne. Likadana olyckor har skett upprepade gånger under de senaste åren.

Olycksutredningscentralen uppmuntrar aktörerna att utveckla systematiska verksamhetssätt och -modeller samt tekniska förbättringar för att undvika olyckor. Även förbättring av stoppskons synlighet skulle minska risken för att skon blir kvar under ett avgående tåg.

I Riihimäki hade skon blivit kvar framför bakre boggin på den tjugofjärde vagnen i tåget. Skon gled under vagnshjulet fram till det första växelkrysset, där den åkte upp från rälen och orsakade att vagnens bakre boggi och den följande vagnens främre boggi spårade ur. Tåget körde ytterligare 84 meter efter urspårningen. Dess vagnar skadade flera av elbanans portaler, kontakttrådar och fästdon för kontakttrådar samt ramponerade skenor, växelanordningar och växeldrivar.

Tilläggsinformation:
Ledande utredare Esko Värttiö, tfn 0295 150 708